metadata

Er zijn veel verschillende soorten metadata. In dit artikel gaan we in het bijzonder kijken naar de meta titel en de meta beschrijving. Deze twee spelen namelijk om meerdere redenen een belangrijke rol in SEO. Niet alleen voor de rankings die je website kan behalen, maar ook voor de CTR van jouw vertoningen.

In dit artikel gaan we in op:
● Wat zijn metadata?
● Tips voor een goede meta titel
● Tips voor een goede meta omschrijving

Wat zijn metadata?

Metadata is data of informatie over een bepaalde informatiedrager. Dat wil zeggen dat metadata meer informatie geeft over bepaalde content. Denk aan de auteur of het genre bij bij een boek in een bibliotheekcatalogus, of de gebruikte sluitertijd bij een foto.

Binnen de online marketing onderscheiden we vooral metadata die iets zegt over content op een website. We hebben het in die context ook wel over meta tags. Dit zijn als het ware manieren om je webpagina’s en andere content te labelen. Bezoekers zien deze labels niet, maar zoekmachines wel, waardoor het voor hen eenvoudiger wordt om je content op de juiste manier te indexeren en ranken.

In het verleden waren meta keywords bijvoorbeeld een belangrijke rankingfactor. Dit waren bepaalde zoekwoorden die je als metadata aan een webpagina kon hangen, om aan zoekmachines te vertellen waar je pagina over ging. Inmiddels laten zoekmachines zich daardoor niet meer leiden: ze bepalen zelf op welke zoektermen jouw content relevant is.

Metadata die wel nog relevant zijn voor SEO zijn de meta omschrijving en de meta titel. Die bespreken we dan ook meer in diepte. Maar eerst iets meer over het belang van metadata.

Waarom zijn metadata belangrijk?

Meta omschrijvingen en meta titels blijven belangrijk voor SEO, ook al zijn ze – net als meta keywords – geen directe ranking factor meer. Dat belang lichten we hier graag nog wat verder toe, om je te laten zien hoe belangrijk het is om met je metadata aan de slag te gaan.

Doordat ze namelijk beïnvloeden hoe jouw noteringen in de zoekresultaten eruit komen te zien, hebben ze invloed op hoeveel mensen er op jouw zoekresultaat klikken binnen de volledige SERP (Search Engine Result Page). Het kan – met andere woorden – leiden tot een hogere CTR.

Uit een grootschalig onderzoek van Backlinko bleek bijvoorbeeld dat pagina’s mét een meta omschrijving gemiddeld 5,8% meer kliks haalden dan pagina’s zonder zo’n omschrijving. En dat is wél een ranking factor.

Door die invloed op de CTR, kan de meta omschrijving (indirect) zelfs alsnog invloed uitoefenen op je rankings. Wanneer veel mensen op jouw notering klikken, is dat voor Google namelijk een signaal van de waarde van jouw resultaat.

Daar komt bij dat Google het gebruik van meta omschrijvingen zelf ook aanbeveelt.

 

unieke meta omschrijving maken

Logisch, want het helpt Google op haar missie om de informatie op het net zo toegankelijk mogelijk te maken. En hoe beter je Google ondersteunt in die missie, hoe groter de kans dat jouw website wordt beloond met goede zoekposities.

Maar, Google kondigt net zo goed aan dat ze de meta omschrijving en titel niet altijd zullen overnemen. Daarbij vermelden ze dat er in veel gevallen voor zal worden gekozen om jouw meta omschrijving te vervangen voor een stukje content van je eigen pagina voor weergave in de zoekresultaten.

Wat is een meta titel?

De meta titel is een HTML-tag die de titel van een pagina of stuk content weergeeft en die (vaak) wordt gebruikt voor weergave in de zoekresultaten. Dit hoeft niet hetzelfde te zijn als de titel van de pagina.

De meta titel zie je terug als het klikbare en meest opvallende gedeelte van een vertoning in de zoekresultaten. In het voorbeeld hieronder is bijvoorbeeld “DoubleSmart: Online Marketing Bureau in hartje Gouda” de meta titel. Het stukje tekst eronder is de meta omschrijving, waar het tweede deel van dit artikel over gaat.


Met een meta titel geef je als het ware een suggestie aan Google en andere zoekmachines voor de manier waarop jouw content in de zoekresultaten moet worden getoond. En daarmee heb je dus invloed op hoe jouw vertoning eruit komt te zien.

Dat betekent weer dat je met een goede meta titel en beschrijving je CTR positief kunt beïnvloeden. Hoe pak je dat aan?

Tips voor een goede meta titel

Een goede meta titel is in staat om potentiële bezoekers te verleiden om juist op jouw notering te klikken. Daarnaast houdt een goede titel natuurlijk rekening met de vereisten van Google, om de kans op aanpassing zo klein mogelijk te maken.

In de meta titel heb je minder ruimte dan in de meta omschrijving, waar we verderop dan ook uitgebreide tips voor geven. Toch zijn er natuurlijk ook voor de meta titel een aantal best practices:

  • Gebruik haken voor een [extra opvallende titel]
  • Ook met cijfers val je extra op. 100% zeker!
  • Verwerk het jaartal in je titel. Tips voor 2022
  • Leer van clickbait en… [ontdek de geheimen van 51% meer CTR]
  • Speel in op emoties of verlies

En: houd rekening met de maximale lengte van 50 tot 65 karakters om te voorkomen dat Google je titel afbreekt of aanpast. Zoals gezegd: niet heel veel ruimte om je doelgroep te verleiden. Gelukkig is er nog een tweede vorm van metadata die je kunt inzetten voor SEO: de meta omschrijving.

Wat is een meta omschrijving?

Een meta omschrijving – ook wel bekend onder de Engelse term “meta description” of “description tag” – is een HTML-attribuut dat de inhoud van een pagina beschrijft. De bedoeling is dat zoekmachines deze omschrijving overnemen en tonen in de zoekresultaten, om aan de doelgroep te omschrijven waar de betreffende pagina over gaat.

seo uitleg

Ooit was deze omschrijving zelfs een belangrijke ranking factor, die zoekmachines dus mee namen in hun beoordeling van de relevantie van een pagina bij een bepaalde zoekopdracht.

Dat betekent echter absoluut niet dat de meta omschrijving niet meer belangrijk is voor SEO. Want hoewel het dus geen directe ranking factor meer is, kun je er wel invloed mee uitoefenen op hoe jouw website in de zoekresultaten wordt vertoond. En dat kan weer invloed hebben op je CTR en dus het aantal organische bezoekers.

Een goede, SEO vriendelijke meta omschrijving schrijven

Het blijft ook een SEO best practice om voor iedere pagina op je website een unieke meta omschrijving te schrijven. Door daarbij rekening te houden met een aantal richtlijnen, maak je de kans dat Google jouw omschrijving overneemt zo groot mogelijk.

Hier zijn een aantal richtlijnen voor het schrijven van goede, SEO vriendelijke meta omschrijvingen.

1. Stel voordelen van je content centraal

Je doelstelling met de meta omschrijving is om mensen te verleiden op jouw link te klikken binnen de lange lijst met zoekresultaten. Dat doe je door die mensen te verleiden, door duidelijk de voordelen uit te lichten die iemand kan vinden door naar jouw pagina te klikken.

Welk voordeel dat is, hangt natuurlijk grotendeels af van de pagina en de zoekintentie van je doelgroep.

Zo is het voordeel van het artikel dat je nu aan het lezen bent, dat je er een compleet begrip door krijgt van wat meta omschrijvingen zijn en hoe je ze schrijft. De doelgroep van deze pagina is ook op zoek naar die informatie: dat is dus wat we uit willen lichten in de meta omschrijving.

meta omschrijving opsomming

In veel gevallen zal het voordeel zijn dat je iets leert, maar probeer net even verder te denken dan dat. Zo kun je ook inspelen op wat iemand mist wanneer hij die specifieke kennis niet heeft. Bijvoorbeeld door te stellen dat “Je met dit artikel leert hoe je niet langer onnodig kliks misloopt.”

In het geval van e-commerce websites gaat het natuurlijk niet om informeren, maar om de product USP’s. Daarvoor is een goede kennis van je doelgroep essentieel: hoe beter je weet waarom klanten voor jouw producten kiezen, hoe beter je in staat bent om daar in de meta omschrijving op in te spelen.

Je hebt immers maar een beperkt aantal karakters, dus het is onmogelijk om alle kenmerken uit te lichten. Zorg dan dat je die dingen benoemt die voor jouw doelgroep de belangrijkste keuzefactor zijn.

2. Meta omschrijving lengte checken

Over dat maximaal aantal karakters gesproken: het is essentieel om daar ook echt onder te blijven, anders is de kans groot dat Google een ander stukje content van jouw pagina gaat gebruiken. Als dat niet gebeurt, wordt je zo zorgvuldig opgestelde omschrijving afgebroken en breng je niet alles over wat je wilde zeggen.

Houd je meta omschrijving dus onder de 155 karakters, maar maak hem ook niet te kort.

Veel SEO tools en plugins hebben een ingebouwde tool om die lengte in de gaten te houden. Zo zie je precies of je nog wat meer tekens moet toevoegen, of dat je juist al aan de limiet zit. Veelal werken wij met de “Pixel Width” van de tool Screaming Frog. Deze is voor zowel de Titel als de Meta-description uitermate goed in te schatten.

meta titel lengte
Maak je geen gebruik van zo’n tool, dan kun je ook een gratis online meta lengte checker gebruiken. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om te spelen met de bewoordingen tot je de perfecte omschrijving te pakken hebt, in plaats van dat je steeds handmatig moet tellen of je nog binnen de limieten zit.

3. Laat je inspireren door Google Ads

Je kunt veel waardevolle inspiratie halen uit de hoogst genoteerde advertenties op de SERP bij het zoekwoord waar je op inspeelt met jouw meta omschrijving.

De positie van advertenties wordt namelijk bepaalt op basis van het bod van de adverterende partij, maar ook op een kwaliteitsscore van de advertentie zelf. Met andere woorden: hoe goed de advertentie aansluit op de zoekintentie.

Een belangrijke bepalende factor bij die kwaliteitsscore, is de click through rate. Met andere woorden: een hoog geplaatste advertentie op de pagina met zoekresultaten is óf van een bedrijf dat veel betaalt per klik, óf heeft een goede CTR (of een combinatie natuurlijk).

Daarom zijn de omschrijvingen die in Google Ads worden gebruikt een waardevolle bron om inspiratie op te doen voor je eigen meta omschrijvingen. Zeker wanneer meerdere hooggeplaatste advertenties dezelfde usp’s uitlichten kan het een goed idee zijn die ook in je eigen omschrijving te verwerken (mits jij datzelfde voordeel ook biedt natuurlijk). De highlight extensies van de Google Ads campagnes van je concurrent (of je Google Ads collega’s) zou je dus uitermate goed kunnen gebruiken om jouw metadata vorm te geven.

 

google ads advertentie extensies

4. Gebruik jaartallen (of maanden)

Mensen houden ervan om actuele informatie te lezen. Daarom kan het erg goed werken om in je meta omschrijving te benoemen dat de betreffende pagina uit dit jaar stamt. Bijvoorbeeld door te benoemen dat het gaat om een onderzoek uit het huidige jaar, of dat de content dit jaar nog is geüpdatet.

In sommige gevallen kan het zelfs relevant zijn om de maand toe te voegen. Zeker wanneer het een pagina betreft die je ook daadwerkelijk regelmatig bijwerkt omdat hij belangrijk is voor je website en de informatie snel verandert.

5. Verwerk een call to action

Naast – uiteraard – het zoekwoord waar je wilt dat je pagina op scoort, helpt het ook om een duidelijke call to action in je meta omschrijving te verwerken. Je wilt de zoeker immers aanzetten tot klikken, oftewel: letterlijk tot actie aanzetten.

Dit kun je prima combineren met het nieuwsgierig maken van de zoeker. Bijvoorbeeld: “Bekijk hier de 7 best geteste SEO tools van 2022.”

6. Een unieke meta omschrijving voor iedere pagina

Elke pagina heeft andere content, een ander doel en andere informatie. Dat betekent dat iedere pagina ook een eigen meta omschrijving hoort te hebben, die samenvat wat er op die pagina te vinden is.

Bij een e-commerce website met honderden of zelfs duizenden producten is dat natuurlijk niet gemakkelijk. Maar aangezien elk product net even anders is (waarom zou je anders verschillende exemplaren aanbieden?) is het toch goed om elke pagina een eigen meta omschrijving te geven. Door daarbij weer in te spelen op wat dat specifieke product nu zo de moeite waard maakt, zul je er op de lange termijn de vruchten van plukken in je SEO opbrengsten.

7. Maak het zo relevant en helder mogelijk

Alles komt er uiteindelijk op neer dat je de kans dat Google jouw meta omschrijving overneemt zo groot mogelijk wilt maken. Dat betekent ervoor zorgen dat je zo goed en duidelijk mogelijk omschrijft wat er op de pagina te vinden is.

Dat doe je door natuurlijk de zoekterm in je omschrijving te verwerken, maar ook echt in de huid van je bezoeker te kruipen. Wat zoekt iemand die deze pagina besefte nou uiteindelijk? Met welk doel voerde hij deze zoekopdracht in Google in en wat verleidt die persoon om wel of niet te klikken.

Backlinko experimenteerde met honderden verschillende meta omschrijving formules en vond een simpele blueprint die goed werkt voor de meeste omschrijvingen.

Dit is een [korte omschrijving content]. Leer hoe je [voordeel] met deze [specifieke soort content].

Bijvoorbeeld: Dit is een compleet meta omschrijving stappenplan. Leer hoe jij je CTR verhoogt met deze praktische schrijftips voor betere meta omschrijvingen.

Veelgestelde vragen over meta omschrijvingen

Wat zet je in de meta omschrijving?

In de meta omschrijving zet je voldoende informatie om het onderwerp van jouw pagina over te brengen en om je (potentiële) lezer nieuwsgierig te maken. Deze tekst moet tussen alle andere zoekresultaten namelijk de aandacht trekken zodat zoekers op jouw resultaat klikken.

De meta description is het stukje tekst dat je op de pagina met zoekresultaten terugziet. De meta description staat in die lijst met zoekresultaten onder de (klikbare) link, waarmee de zoeker de bijbehorende pagina kan bereiken.

Voor de lengte van de meta omschrijving houd je het beste 155 tekens aan. Er is namelijk een maximale lengte die Google vertoont in de zoekresultaten. Wanneer je te veel of te weinig tekens in je meta omschrijving opneemt, is de kans groot dat Google een andere tekst laat zien.

Metadata Metadata