Inspireren is op het idee komen, of anderen op nieuwe ideeën laten komen. Inspiratie en motivatie gaan vaak samen, het doel is om jezelf of andere personen aan te zetten tot nieuwe gedachten of acties. Naast persoonlijk voordeel kan er ook financieel gewin aan ten grondslag liggen. Zo kan een bedrijf klanten aanzetten tot een activiteit waar specifieke producten voor gebruikt worden. Wat is Inspireren en hebben inspiratie spreuken echt effect?
Je kunt jezelf laten Inspireren, het is ook mogelijk om iemand anders op ideeën te laten komen. Het is in alle gevallen een manier om een persoon tot nieuw inzicht te laten komen, inzichten die zonder externe inspiratie niet mogelijk zouden zijn. Een muze is een goed voorbeeld van Inspiratie voor een artiest. Zo zijn er filmmakers die vaak samenwerken met dezelfde acteurs, omdat het werk van deze acteurs de filmmaker weet te inspireren.
De overdracht van informatie is van belang bij Inspireren, de aard van deze informatie of de achterliggende intentie kan sterk verschillen. Zo kan een leraar informatie overdragen met als doel de leerling te Inspireren om zich verder te verdiepen in het onderwerp. Een bedrijf kan een consument aanzetten tot actie. Red Bull is bijvoorbeeld een merk dat veel gebruik maakt van hobby’s en sportieve activiteiten om hun merkidentiteit invulling te geven. Het is ook mogelijk om (groepen) te indoctrineren en het blikveld juist te beperken in plaats van te verruimen. Denk aan sektes die in eerste instantie Inspirerende ideologieën verspreiden, om vervolgens steeds meer restricties op te leggen.
“Tegeltjeswijsheid” is een enigszins denigrerende term voor informatieve of inspirerende spreuken. Hoewel spreuken als “groeien is het onbekende omarmen” of “houd van jezelf en de wereld houdt van jou” op het eerste gezicht Inspirerend klinken, zijn ze doorgaans niet echt diepgaand van inhoud. Deze spreuken worden vaak gelegitimeerd door ze te koppelen aan een bekend persoon met autoriteit, zelfs wanneer deze persoon de tekst nooit heeft geuit.