De afkorting CPM staat voor Cost Per Mille, ook wel Cost Per Thousand genoemd. Dit is een term die de prijs aanduidt voor duizend impressies van een advertentie op een webpagina. Het gaat hierbij dus specifiek om het aantal weergaven, interactie met de banner wordt niet gemeten. De effectiviteit van deze vorm van adverteren wordt gemeten in CTR (Click Through Rate), hoewel dit meetcriterium niet alles zegt over de impact van de advertentie. Wat is CPM en hoe verhoudt deze wijze van adverteren zich ten opzichte van andere methoden?
Adverteren is vaak een kwestie van volume. Hoe groter het aantal mensen dat een banner of commercial ziet, des te hoger de kans op een conversie. Betalen per keer dat een een banner wordt vertoond is eigenlijk onmogelijk, de kosten liggen te laag. Daarom wordt er vaak geteld in duizendvoud, deze term hiervoor is Cost Per Mille of Cost Per Thousand.
De meest effectieve methode van adverteren is afhankelijk van diverse factoren en doelstellingen. Ook voor de website waar de banners gepubliceerd worden kunnen de inkomsten sterk verschillen per model.