Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een commercial is een reclameboodschap met als doel de kijker of luisteraar aan te zetten tot een actie zoals de aankoop van een product. Het kan ook het Engelse woord voor commercieel betekenen. Wat is een commercial en waar moeten succesvolle reclameboodschappen aan voldoen?

Wat is een commercial?

We worden blootgesteld aan veel soorten reclameboodschappen via verschillende media. Denk aan flyers, folders, advertenties in gedrukte media of banners online. Wanneer het audiovisuele media betreft spreken we van een commercial. Er zijn verschillende vormen van reclameboodschappen mogelijk waaronder:

  • Radiocommercial: Deze boodschap bestaat uit een audio opname die kan bestaan uit gesproken tekst, geluidseffecten en muziek.
  • Podcast commercial: In grote lijnen is deze boodschap gelijk aan een radiocommercial, met het voornaamste verschil dat podcasts niet live worden uitgezonden maar ‘on-demand’ zijn.
  • Televisiecommercial: Deze boodschap bestaat uit een combinatie van audio en video met mogelijk gesproken tekst, geluidseffecten, muziek of visuele objecten waaronder mensen en dieren.
  • Online video commercial: In grote lijnen is deze boodschap gelijk aan een televisiecommercial, met wederom het verschil dat het on-demand content betreft.

We scharen voor het gemak ook bioscoopreclame boodschappen onder televisiecommercials.

Nieuwe vormen van promotie

Commercials via radio, televisie en bioscoop worden al decennia lang gebruikt om producten en diensten aan te bieden. De vorm is in de loop der jaren weinig veranderd. Podcasts en streaming video zijn nieuwe media types waarbij de content van reclameboodschappen overeenkomstig kan zijn met de traditionele media, maar ze kunnen ook verschillen. Zo is het bij Podcasts gebruikelijk dat de presentator zelf de wervende boodschappen brengt, vaak in een persoonlijke stijl met een minder strakke vorm en inhoud. Deze vorm ligt dicht tegen de Influencer strategie aan, maar dan duidelijk herkenbaar als reclameboodschap. Online video commercials zijn vaak identiek aan televisiecommercials maar dit hoeft zeker niet altijd zo te zijn. Zo zijn er interactieve mogelijkheden, daarnaast kunnen opvallende boodschappen door kijkers gedeeld wordt als een vorm van virale marketing.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z