Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een commercial is een reclameboodschap met als doel de kijker of luisteraar aan te zetten tot een actie zoals de aankoop van een product. Het kan ook het Engelse woord voor commercieel betekenen. Wat is een commercial en waar moeten succesvolle reclameboodschappen aan voldoen?

Wat is een commercial?

We worden blootgesteld aan veel soorten reclameboodschappen via verschillende media. Denk aan flyers, folders, advertenties in gedrukte media of banners online. Wanneer het audiovisuele media betreft spreken we van een commercial. Er zijn verschillende vormen van reclameboodschappen mogelijk waaronder:

  • Radiocommercial: Deze boodschap bestaat uit een audio opname die kan bestaan uit gesproken tekst, geluidseffecten en muziek.
  • Podcast commercial: In grote lijnen is deze boodschap gelijk aan een radiocommercial, met het voornaamste verschil dat podcasts niet live worden uitgezonden maar ‘on-demand’ zijn.
  • Televisiecommercial: Deze boodschap bestaat uit een combinatie van audio en video met mogelijk gesproken tekst, geluidseffecten, muziek of visuele objecten waaronder mensen en dieren.
  • Online video commercial: In grote lijnen is deze boodschap gelijk aan een televisiecommercial, met wederom het verschil dat het on-demand content betreft.

We scharen voor het gemak ook bioscoopreclame boodschappen onder televisiecommercials.

Is een commercial altijd commercieel?

Het Engelse woord voor commercieel is ook commercial. Toch hoeft een reclameboodschap niet altijd wervend of ‘commercieel’ van aard te zijn. Een voorbeeld hiervan is de Stichting Ideële Reclame ofwel SIRE. Deze organisatie werd in 1967 opgericht door zes professionals binnen de reclame branche. Het concept was geïnspireerd op de Advertising Council uit de Verenigde Staten. Naast een commerciële boodschap werd het medium commercial ingezet om een maatschappelijke boodschap uit te dragen. De ontwikkeling van de content wordt kosteloos uitgevoerd door professionele reclame makers, daarnaast zijn er ook donateurs. Het meest bekende voorbeeld is de slogan “Je bent een rund als je met vuurwerk stunt

Nieuwe vormen van promotie

Commercials via radio, televisie en bioscoop worden al decennia lang gebruikt om producten en diensten aan te bieden. De vorm is in de loop der jaren weinig veranderd. Podcasts en streaming video zijn nieuwe media types waarbij de content van reclameboodschappen overeenkomstig kan zijn met de traditionele media, maar ze kunnen ook verschillen. Zo is het bij Podcasts gebruikelijk dat de presentator zelf de wervende boodschappen brengt, vaak in een persoonlijke stijl met een minder strakke vorm en inhoud. Deze vorm ligt dicht tegen de Influencer strategie aan, maar dan duidelijk herkenbaar als reclameboodschap. Online video commercials zijn vaak identiek aan televisiecommercials maar dit hoeft zeker niet altijd zo te zijn. Zo zijn er interactieve mogelijkheden, daarnaast kunnen opvallende boodschappen door kijkers gedeeld wordt als een vorm van virale marketing.

Geld verdienen met YouTube

Gratis video kijken, hoe verdienen Youtubers daar geld mee? In de eerste plaats zijn de video’s op het populaire video platform vaak niet de enige bron van inkomsten. De filmpjes worden ook gebruikt als commercials voor andere zaken zoals een Patreon pagina waar fans geld geven als sponsor. Toch is het wel degelijk mogelijk om geld te verdienen met YouTube door een kanaal te ‘monetizen’. De regels hiervoor zijn strenger geworden in de loop der jaren. Als er een commercial wordt vertoond dan wordt er betaald op basis van CPM ofwel Cost Per Mille. Meer views betekent meer inkomsten. De voorwaarde hierbij is wel dat de commercial volledig wordt bekeken of bij een langere boodschap geldt een minimum van 30 seconden voordat de video kan worden overgeslagen.

Viral commercials

De beste reclamespots zijn niet alleen de commercials die voor de meeste verkopen zorgen, alleen de zichtbaarheid kan al voldoende zijn. Daarom is er een nieuw genre ontstaan van viral video’s die op het eerste gezicht geen promotie lijken te bevatten maar wel door bedrijven zijn bedacht als reclame. Zo was er in 2009 een viral video waarbij iemand via een onmogelijk steile glijbaan in een klein badje wist te landen. Het bleek al snel om beeldmanipulatie te gaan maar dat weerhield de clip er niet van om een miljoenenpubliek te bereiken. De video leek door amateurs gemaakt te zijn maar Microsoft Duitsland zat achter de video. Dit wordt echter nergens aangegeven waarmee het een bizarre commercial is.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z