Meerkosten staan voor de kosten die niet inbegrepen zijn binnen de origineel overeengekomen prijs. Dit kunnen onvoorziene kosten zijn, of kosten die door een derde partij berekend worden. Binnen de zorg bestaan er regelingen om mogelijk aanvullende kosten te vergoeden. Wat zijn Meerkosten en is de klant of afnemer verplicht om deze te voldoen?
Hoewel kleine lettertjes in overeenkomsten lang niet altijd gelezen worden, kan er toch informatie in verscholen worden die een afnemer flink op kosten kan jagen. Aangezien verkopers vaak werken met standaard overeenkomsten, of uit ervaring hebben geleerd om zich op voorhand goed in te dekken, worden klanten regelmatig opgescheept met Meerkosten waar ze op voorhand geen idee van hebben. Een aantal kostenposten zijn namelijk bekend bij een groot publiek, maar lang niet allemaal. Door specifieke zaken uit te sluiten van een overeenkomst kan het eindbedrag flink oplopen. In een aantal sectoren is het principe van Meerkosten heel normaal, maar niet overal. Hier zijn enkele situaties waarin er extra kosten berekend kunnen worden:
Er is in de wet onderscheid te maken tussen consumenten en zakelijke afnemers. Zo dient de prijs voor een consument standaard inclusief BTW vermeld te worden, voor zakelijke afnemers is dit niet het geval.
Via de Regeling Tegemoetkoming Meerkosten is het mogelijk voor chronisch zieken of gehandicapten om extra geld aan te vragen. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Daarnaast is het bedrag beperkt, het wordt gebaseerd op de persoonlijke situatie.