Volledige begrippenlijst

Focusmarketing

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Bij focus marketing worden promotionele activiteiten toegespitst op een specifiek aanbod of een specifieke doelgroep. Daarmee kan heel gericht een marketingactiviteit worden ontwikkeld met een heldere doelstelling. Er zijn daarbij twee uitgangspunten; de aanbieder of de afnemer. Wat is focusmarketing en hoe werkt customer focus marketing?

Definitie focusmarketing

Laten we starten met focusmarketing vanuit de aanbieder of beter gezegd het product. Hoewel Coca Cola veel producten maakt zullen ze bij reclamecampagnes de nadruk leggen op één product. Dat kan Coke zijn, Fanta of Sprite, of één van de honderden producten die deze firma op de markt brengt. Wanneer er wordt uitgegaan van één product of dienst kan hier een heel duidelijke marketingstrategie omheen worden ontwikkeld. Welk imago moet dit product uitstralen? Wat zijn de voordelen van deze dienst? Een webshop met duizenden producten kan ook als een uniform product in de markt worden gezet, maar dan moeten de onderscheidende factoren van de webshop benadrukt worden. Denk aan een snelle levering, een aantrekkelijk retourbeleid of lage prijzen.

Customer focus marketing

Bij customer focus marketing wordt gedacht vanuit de wensen en behoeften van de klant. Door klantprofielen samen te stellen kan heel doelgericht worden bepaald wat het probleem is, en hoe deze opgelost kan worden. Met zoektermen onderzoek kan de vraag worden bepaald, door in te zetten op specifieke woorden of te adverteren via specifieke kanalen kan het aanbod nauwkeurig afgestemd worden op de vraag. Daarbij is er wel een risico dat de groep te klein wordt, waardoor de kans op succes afneemt. Door een duidelijke focus te bepalen kan het conversieratio toenemen, omdat je alleen de personen aanspreekt die interesse hebben in het aanbod.

In praktijk zal focusmarketing vanuit de aanbieder, en customer focus marketing vanuit de afnemer hand in hand gaan. Het zwaartepunt kan wel verschillen op basis van het product of de dienst die wordt aangeboden.