De term e-mailmarketing is in feite heel duidelijk; het is marketing per e-mail. Potentiële klanten of afnemers ontvangen een e-mail met daarin een aanbod. Er bestaan verschillende vormen van e-mailmarketing met diverse doelstellingen. Wat is e-mailmarketing, hoe bepaal je de juiste vorm en mag je iedereen zomaar mails sturen?
Bij marketing via e-mail stuur je als aanbieder een mail met daarin een aanbod voor de ontvanger. Dit kan een algemeen aanbod zijn, of een specifiek voorstel aan een individuele ontvanger. Ook veel Nieuwsbrieven per mail vallen onder e-mailmarketing omdat er doorgaans een merk, dienst of product onder de aandacht gebracht wordt. Veel bedrijven en andere organisatie of ondernemers verzamelen mailadressen om zo een succesvolle e-mailmarketing strategie te bepalen.
Hier zijn enkele redenen om e-mailmarketing toe te passen:
Bij e-mailmarketing weet de aanbieder dat de ontvanger een relatief hoge interesse heeft, in vergelijking met bijvoorbeeld een advertentie of banner op een website of in zoekmachines. Dit stelt de aanbieder ook in staat een meer persoonlijk aanbod te verstrekken.
Met de invoer van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is de privacy van personen online aangescherpt. Volgens deze wetgeving moet een ontvanger specifiek toestemming geven om een mailing te ontvangen, een opt-in systeem dus. Dit kan via inschrijving op een nieuwsbrief of een ander verzoek voor aanmelding. De strekking van de mails moeten aansluiten op de specifieke reden die bij het aanmelden is gesteld. Niet alleen worden ongewenste e-mailmarketing campagnes slecht gewaardeerd, ze zijn met de invoer van de AVG ook strafbaar.
Er bestaan verschillende mailprogramma’s die je kunt gebruiken voor e-mailmarketing. DoubleSmart heeft bijvoorbeeld een partnerschap met MailBlue; de Nederlandse versie van ActiveCampaign. Omdat wij partner zijn van MailBlue, hebben we korte communicatielijnen en zijn we altijd op de hoogte van de laatste updates en ontwikkelingen.