Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Rel=sponsored is een attribuut dat aangeeft of de inhoud van een pagina gesponsorde content bevat. Naast rel=ugc is het een aanvulling op rel=nofollow die in 2005 geïntroduceerd werd. Deze tags geven de webcrawler aan om wat voor een soort pagina het gaat, wat gevolgen kan hebben voor de indexatie in zoekmachines. Wat is rel=sponsored en is het verstandig om deze attributen te gebruiken?

Wat is rel=sponsored?

In 2005 kwam Google het met Nofollow attribuut. Dit was een manier om de webcrawler aan te geven dat een URL niet geïndexeerd moest worden. Hoewel Google deze tag zelf bedacht heeft, bestaat er onenigheid of er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt in de uiteindelijke ranking. Vijftien jaar later werden hier twee attributen aan toegevoegd; rel=ugc en rel=sponsored. De eerste tag geeft aan dat het om content gaat die gemaakt is door eindgebruikers, denk aan berichten op fora of reacties op een blog. Een sponsored link geeft aan dat er betaalde content op een pagina te zien is.

Wat is een sponsored link?

Content op websites die betaald wordt door adverteerders is een vaak toegepaste methode van internet marketing. Het is op zich geen nieuwe ontwikkeling. Het fenomeen ‘advertorial’ waarbij redactionele berichtgeving en commercie gecombineerd worden is ook in print media en op televisie te zien. Wanneer er sprake is van inhoud waarvoor door een externe partij betaald is kan dit met het rel=sponsored attribuut worden aangegeven. Zo weet Google om wat voor een een soort content het gaat. De koppelingen worden zo onderscheiden van andere links op een pagina. Dit lijkt een reactie te zijn op het fenomeen ‘Backlinking’ waarbij de ranking in de zoekresultaten verbeterd wordt door content te publiceren op pagina’s van andere domeinen met een gesponsorde koppeling. Het is nog niet bekend of deze indicatie daadwerkelijk effect heeft op de rangschikking in het zoekalgoritme.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z