Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

M-Commerce is een vorm van commerciële toepassingen die valt onder de paraplu van E-Commerce. Hierbij gaat het specifiek om commercie via mobiele apparaten zoals smartphones of tablets. In de meeste gevallen is het relatief eenvoudig om transacties te verrichten, wat omzet verhogend kan werken. Er kleven ook nadelen aan snelle checkouts of directe autorisatie voor een betaling. Wat is M-Commerce en zijn er naast voordelen ook nadelen aan deze vorm van commercie?

Wat is M-Commerce?

E Commerce en M Commerce behoren tot vormen van elektronische commercie, waarbij “M” staat voor mobiele transacties. Bij M-Commerce worden producten en diensten verkocht via mobiele apparaten. De wijze waarop deze diensten en producten worden aangeboden evenals de betaalwijze, kunnen overeenkomen met andere vormen van betaling. Het kan ook een specifieke betaalmethode betreffen. Deze methoden zijn vooral populair bij impulsaankopen, en voor relatief lagere bedragen.

Te snel betalen

Met name App winkels zijn berucht om de recensies met opmerkingen als “Hoe komt deze app op mijn toestel?” en “Ik zit vast aan een duur abonnement”. Voor aanbieders is het van belang om betalingen zo laagdrempelig mogelijk te maken, daarbij is het de vraag precies hoe eenvoudig het mag zijn. Er zijn app makers die hier bewust gebruik van maken, door bijvoorbeeld een gratis applicatie aan te bieden, waarbij na openen door cryptische beschrijvingen een peperduur abonnement wordt aangesmeerd. PayPal kan accountinformatie bewaren om transacties zonder verdere bevestiging uit te voeren. Het is eveneens mogelijk om direct met een smartphone of smartwatch betalingen te verrichten zonder PIN code in te voeren of verdere bevestiging te geven.

Garanties vanuit aanbieders

De wijze waarop het telecombedrijf Proximus met M Commerce omging in het verleden, is een schoolvoorbeeld gebleken van de uitdagingen die deze vorm van commercie met zich meebrengt. Zo werd er veel geklaagd over hoge kosten op de telefonie facturen, met slechts M-Commerce als omschrijving. De Belgische provider gaf in beginsel geen tekst of uitleg, en heeft later hun standpunt hierin veranderd. Nu wordt eerst verhaal gehaald bij de aanbieder, anders zal het telecombedrijf zelf de financiële schade vergoeden.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z