Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Google Shopping is een aparte sectie van de Google zoekmachine waar direct producten getoond worden op basis van een zoekopdracht. Winkels kunnen zich aanmelden om producten op te nemen in deze resultaten. Wanneer er naar een specifiek product wordt gezocht kan deze direct op de hoofdpagina boven de standaard zoekresultaten worden weergegeven, via het aparte tabblad worden er nog meer resultaten getoond. Wat is Google Shopping en hoe wordt bepaald welke producten en winkels hier zichtbaar zijn?

Definitie Google Shopping

Voorheen werd deze functie Product Listing Ads genoemd. Net zoals Google de meest relevante webpagina’s weergeeft bij een zoekresultaat, kunnen er ook resultaten voor producten worden weergegeven. Je ziet een productnaam, een foto, prijs en een klantwaardering wanneer deze informatie beschikbaar is. Als een klant interesse heeft om een product te bestellen kan deze een winkel kiezen die het product aanbiedt.

Meer winkels voor hetzelfde product

Google Shopping werkt als een vergelijkingssite voor winkels, wanneer hetzelfde product verkrijgbaar is in meerdere webshops kun je als klant een aanbieder kiezen. Je kunt kiezen op basis van prijs of vertrouwen in de webshop. Wanneer een aanbieder geen unieke producten verkoopt is het dus mogelijk dat de winkel moet concurreren met andere aanbieders.

Verkopen via Google Shopping

Om producten te verkopen via Google Shopping moet de aanbieder zowel een Google Ads account openen als gebruik maken van het Google Merchant Center. Het AdWords systeem komt overeen met de standaard advertenties in de zoekmachine, in het Merchant Center kun je producten beheren op basis van EAN, ISBN, prijs en kleur. Je kunt zo een webshop koppelen aan een product dat reeds in de database aanwezig is. Zo hoef je als aanbieder niet zelf foto’s of productinformatie toe te voegen.

Om als webshop zichtbaar te zijn in Google Shopping moet je betalen via het Ads systeem, het is dus een vorm van zoekmachine adverteren. Bij standaard producten is er geen sprake van exclusiviteit en kun je naast concurrerende winkels vermeld worden.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z