Marketing Mix staat voor een set aan acties of strategieën die een bedrijf inzet om een bedrijf of product onder de aandacht te brengen. Daarbij wordt doorgaans de 4 P strategie toegepast. Deze vier criteria zijn in de loop der tijd aangepast tot een 7 P strategie die met name online meer relevantie heeft. Wat betekent Marketing Mix in de praktijk en waar staan al die P’s voor?
Wat is een Marketing Mix?
Voordat een product bij de uiteindelijke koper arriveert zullen er meerdere tussenstations gepasseerd worden. De daadwerkelijke fabricage van het product maakt geen onderdeel uit van de Marketing Mix, deze standaard bestaat uit de 4 P strategie. Dit zijn de originele 4 P’s:
- Price / Prijs: De waarde die het product vertegenwoordigt.
- Product / Product: Het artikel in kwestie dat verkocht wordt.
- Promotion / Promotie: Alle activiteiten om het product onder de aandacht te brengen.
- Place / Plaats: De plek waar het product daadwerkelijk van eigenaar wisselt.
Later zijn er drie additionele P’s aan toegevoegd, dit betekent dat de Marketing Mix nu beter aansluit op met name nieuwe sectoren en verkoopkanalen. Dit zijn de aanvullende 3 P’s:
- People / Personen: Dit wijst op zowel op de doelgroep als op de mensen die direct betrokken zijn bij de organisatie.
- Process / Proces: het systeem en de processen binnen de organisatie die van invloed zijn op het uitvoeren van de dienstverlening.
- Physical evidence / Perceptie: Hoe het bedrijf, product of dienst wordt gezien in de markt.
De 4 C’s van de Marketing Mix
Hier zijn tot slot nog de 4 C’s, die gebaseerd zijn op een model van Robert F. Lauterborn:
- Cost / Kosten: Er telt meer mee dan alleen de prijs voor het product, de kosten voor het eigenaarschap moeten ook meegeteld worden.
- Consumer Wants & Needs / Consument Wensen & Behoeften: De vraag moet bepalend zijn voor het aanbod, niet andersom.
- Communication / Communicatie: Promotie wordt gezien als manipulatie, communicatie wordt beschouwd als coöperatief.
Convenience / Gemak: Het product moet eenvoudig te verkrijgen zijn.