Volledige begrippenlijst

Conversiepixel

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Een conversiepixel bestaat uit een klein stuk code op een pagina die de conversie meet. Vaak staat deze code op de bedankpagina van een bestelling, maar dat is niet altijd het geval. De werking van deze “pixel” verschilt per aanbieder. Wat is conversiepixel en hoe gaan verschillende diensten hier mee om?

Definitie conversiepixel

Wanneer je een bestelling hebt geplaatst via een website krijg je meestal een “bedankt” pagina te zien. Op deze pagina is vaak een klein stukje code aanwezig waarmee de herkomst van de bezoeker te traceren is. Hiermee kan worden bepaald welke kanalen leiden tot conversie, op deze manier kan er ook goed bepaald worden welke pagina’s conversie optimalisatie moet worden toegepast. Het kan ook gebruikt worden om bij affiliate marketing te bepalen via welke affiliate de aankoop tot stand is gekomen. Zo weet de verkoper wie de commissie moet ontvangen.

Verschillende code, andere doelen

Omdat de inhoud van de code evenals de doelstelling van de conversiepixel kan verschillen, zijn hier drie voorbeelden:

  • Google Ads: Middels de “conversion tracking code” kan worden bepaald of de conversie tot stand is gekomen via een Google advertentie. Deze informatie is ook te vinden in AdWords voor analyse doeleinden.
  • Facebook: De pixel van Facebook is niet alleen bedoeld voor de “bedankt” pagina na een succesvolle verkoop, maar kan op iedere relevante pagina worden geplaatst om te bepalen hoe effectief advertenties via Facebook zijn.
  • Affiliate marketing: Bij affiliate marketing krijgen websites die producten of diensten van andere partijen promoten een percentage van de opbrengst. Om te bepalen via welke affiliate deze aankoop tot stand is gekomen wordt er gebruik gemaakt van een conversiepixel.

Waarom een “pixel”?

Een pixel is één beeldpunt, op een pagina wordt deze punt geplaatst. De pixel is niet zichtbaar voor de bezoekers, deze conversiepixel bevat de nodige code om de herkomst te bepalen. Met name het grootschalige gebruik van deze code op webpagina’s is controversieel vanwege de grote hoeveelheid data die Facebook kan verzamelen, zelfs wanneer de bezoeker geen gebruik maakt van Facebook.