Een conversiepixel bestaat uit een klein stuk code op een pagina die de conversie meet. Vaak staat deze code op de bedankpagina van een bestelling, maar dat is niet altijd het geval. De werking van deze “pixel” verschilt per aanbieder. Wat is conversiepixel en hoe gaan verschillende diensten hier mee om?
Wanneer je een bestelling hebt geplaatst via een website krijg je meestal een “bedankt” pagina te zien. Op deze pagina is vaak een klein stukje code aanwezig waarmee de herkomst van de bezoeker te traceren is. Hiermee kan worden bepaald welke kanalen leiden tot conversie, op deze manier kan er ook goed bepaald worden welke pagina’s conversie optimalisatie moet worden toegepast. Het kan ook gebruikt worden om bij affiliate marketing te bepalen via welke affiliate de aankoop tot stand is gekomen. Zo weet de verkoper wie de commissie moet ontvangen.
Omdat de inhoud van de code evenals de doelstelling van de conversiepixel kan verschillen, zijn hier drie voorbeelden:
Een pixel is één beeldpunt, op een pagina wordt deze punt geplaatst. De pixel is niet zichtbaar voor de bezoekers, deze conversiepixel bevat de nodige code om de herkomst te bepalen. Met name het grootschalige gebruik van deze code op webpagina’s is controversieel vanwege de grote hoeveelheid data die Facebook kan verzamelen, zelfs wanneer de bezoeker geen gebruik maakt van Facebook.