Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een A merk is een merknaam die een goede reputatie geniet bij consumenten, zowel op het gebied van kwaliteit als merkimago. Naast A merken zijn er ook B merken, soms wordt de term C merk gebruikt. Er is echter geen strikte definitie om merken binnen een categorie in te delen. Wat is een A merk en kleven er ook nadelen aan deze status?

Definitie A merk

In de supermarkt kom je vaak dezelfde producten tegen met verschillende merknamen. De algemene definitie van een A merk is een merknaam die bij een groot deel van het publiek bekend is, in meerdere winkels verkocht wordt en geassocieerd wordt met kwaliteit en klantvertrouwen. Neem bijvoorbeeld cola in de supermarkt. Coca Cola en Pepsi worden gezien als A merken, Raak of First Choice zullen door veel consumenten als B merken beschouwd worden. Deze afweging is niet zwart-wit te maken, naast kwaliteit speelt de prijs en perceptie van het merk ook zeker een rol.

A merk, B merk, huismerk

Een huismerk zal meestal goedkoper zijn dan het A merk. Het is echter mogelijk dat dezelfde producent beide producten op exact dezelfde wijze maakt. Alleen het label is anders. Winkeliers en ook exploitanten van (huis)merken zullen hier niet transparant over zijn, de illusie van keuze kan voor zowel A als B merken strategisch voordeel bieden. Sommige consumenten zijn merkbewust terwijl andere klanten juist voor het goedkope alternatief gaan. Supermarkten kunnen naast huismerken nog goedkopere B of C merken verkopen. Het is mogelijk dat de kwaliteit van deze producten lager ligt.

Garantie en service

Veel bekende merken maken gebruik van OEM fabrikanten. In plaats van zelf het artikel te produceren, besteden ze de fabricage uit aan een gespecialiseerd bedrijf. Het merk kan maatwerk specificaties aangeven, een kwaliteitsnorm stellen of zich beperken tot een merksticker op een generiek product. Een A merk kan in dat geval identiek zijn aan het B merk. Het is wel mogelijk dat op de ‘luxere’ versie een betere service en ondersteuning wordt geleverd, of dat de garantievoorwaarden voordeliger zijn.

Naast mogelijke kwaliteitscontrole zal een A merk ook meer investeren in marketing om de naamsbekendheid hoog te houden en het merkimago te versterken.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z