Organische resultaten worden gebaseerd op niet-commerciële criteria door de zoekmachines. Er wordt alleen getoetst op de relevantie tussen de zoekopdracht en de webpagina’s die overeenkomen met deze zoekterm. Wat zijn organische resultaten en hoe verhouden deze zich tot betaalde resultaten?
Zoekmachines kosten veel geld om te functioneren, bedrijven als Alphabet (Google) en Microsoft (Bing) investeren enorme bedragen om de zoekresultaten steeds beter te maken. Er zijn verschillende manieren om inkomsten te genereren, waarbij zoekmachine advertenties een belangrijke bron van inkomsten vertegenwoordigen. Dit zijn betaalde resultaten die bovenaan de pagina worden weergegeven, ook wanneer ze niet per definitie de meest relevante pagina zijn voor de zoekopdracht.
Hoewel Google de betaalde resultaten op een iets afwijkende manier weergeeft, realiseren veel mensen zich niet dat de bovenste zoekresultaten betaalde links zijn. Dat komt omdat het verschil tussen organische resultaten en advertenties in zoekmachines vaak erg klein is. Naast een klein icoon met “ad” of “adv” is er vrijwel geen verschil tussen betaald en organisch. Zo is de term “organische resultaten” ontstaan, dit zijn de pagina’s die hoog scoren op basis van relevantie, er wordt hiervoor niet betaald aan het bedrijf achter de zoekmachine.
Ook organische resultaten verschijnen vaak niet zomaar bovenaan in de zoekresultaten, zoekmachine optimalisatie is een industrie op zich, waar veel bedrijven veel geld aan spenderen om “organisch” op de eerste plek te komen. De vraag is dus of zoekmachine optimalisatie (SEO) beter is dan zoekmachine adverteren (SEA). Hier is geen duidelijk antwoord op te geven, Google stelt dat organische resultaten vaker geklikt worden, tenzij er op de eerste pagina geen relevant resultaat aanwezig is. SEA helpt een adverteerder wel snel bovenaan te komen, wat zeker voor aanbiedingen van tijdelijke aard effectief kan zijn.
Organische resultaten hebben tijd nodig om te stijgen in de zoekresultaten, betaalde advertenties scoren direct en ook op minder relevante zoekopdrachten. In praktijk zal een combinatie van deze twee strategieën vaak het beste uitpakken.