Een semantische zoekmachine zoekt niet alleen op specifieke termen, maar ook op context en bedoeling. Een zoekopdracht hoeft niet exact te voldoen aan het resultaat, de search engine kan op basis van soortgelijke zoekopdrachten en synoniemen bepalen waar iemand naar zoekt. Google en Bing maken beide gebruik van deze methode, in aanvulling op het bestaande algoritme. Wat is semantische zoekmachine en wat is de impact op zoeken via search engines?
Je ziet nog steeds veel teksten online met kromme zinnen en vreemde termen. Dat is niet altijd te wijten aan een auteur met een beperkte beheersing van de taal, het kan ook een tekst zijn die specifiek geschreven wordt voor zoekmachine optimalisatie. Wanneer je wilt scoren op de zoekterm “broek Arnhem” zal deze term verspreid worden in de tekst. Ook wanneer het niet netjes past in een zin.
Een semantische zoekmachine kijkt niet alleen naar de woorden waarop gezocht wordt, maar ook naar de achterliggende betekenis. Bij “broek Arnhem” kan Google ook een resultaat weergeven voor een kledingzaak in regio Gelderland die pantalons verkoopt. De zoekmachine kijkt dus verder dan de woorden, en zoekt op basis van synoniemen en een alternatieve schrijfwijze naar een relevant resultaat. Zelfs wanneer de zoekwoorden niet eens letterlijk ingetypt worden.
Er zijn twee manieren van zoeken op internet; als navigatie of als onderzoek. Alleen bij de tweede toepassing zal een semantische zoekmachine optimaal functioneren. Bij navigatie weet de gebruiker het doel, maar niet waar deze zich bevindt. Dit kan een pagina zijn of een bestand met een specifieke naam. Bij onderzoek weet de gebruiker nog niet waar de bestemming is, en of deze bestaat. Een semantische zoekmachine probeert te achterhalen waar de gebruiker naar zoekt en wijst die persoon in de juiste richting. Kunstmatige intelligentie speelt een rol bij deze vorm van online zoeken.
Een semantische zoekmachine maakt het mogelijk om op een meer natuurlijke manier online informatie op te zoeken.