Een click of een klik in SEO termen is de handeling die een persoon verricht om een koppeling te activeren. Je kunt klikken op een tekstlink, een afbeelding, banner, telefoonnummer of een ander interactief element. Door te klikken op links navigeren we over het internet. Wat zijn clicks en wat is de waarde voor SEO toepassingen?
Wanneer je online een blauwe tekst ziet is dat meestal een link naar een andere pagina. Door hierop te klikken bezoek je de gekoppelde URL. Op basis van het aantal clicks kan de populariteit van een koppeling worden bepaald, het geeft ook de relevantie van een zoekresultaat of advertentie aan. Wanneer er niet geklikt wordt op de link zal deze ook niet relevant of aantrekkelijk genoeg zijn voor de persoon die de koppeling onder ogen krijgt . Hoewel met clicks meestal andere webpagina’s geopend worden is dat niet altijd het geval. Zo kun je bijvoorbeeld ook op telefoonnummers klikken waarna een smartphone vervolgens dat nummer direct zal bellen.
Bij banners en zoekmachine advertenties zijn twee meetpunten van belang; clicks en impressions. Een impression is een weergave van de advertentie, een click is een bewuste interactie door de gebruiker. Bij SEO worden zowel impressies als clicks gemeten om zo het succes van een campagne te bepalen (click-through ratio). Hoe hoger het “click ratio”, hoe beter het resultaat.
Bij adverteren kan er worden gerekend in CPC (Cost Per Click) of PPC (Pay Per Click) of in het aantal weergaves (impressions). Omdat bij weergaves zonder actie lastig te bepalen valt of de advertentie gezien wordt lijkt afrekenen per klik beter. Toch is niet iedere klik even waardevol voor de adverteerder. Iemand die op een zoekresultaat met “band” klikt en de website voor een rockband bezoekt, terwijl deze persoon op zoek is naar een nieuwe fietsband, kost de klik geld zonder resultaat. Daarom moet een reclamecampagne niet alleen populair zijn maar ook duidelijk, om de kosten per klik ook om te zetten in conversie.