Bij leadnurturing wordt de relatie bij iedere stap in de verkooptrechter ofwel “sales funnel” bevestigd en versterkt. Het is een vorm van marketing die gericht is op de individuele (potentiële) klant. Door deze vorm van communicatie toe te passen wordt de kans op conversie vergroot. Wat is leadnurturing en hoe vindt dit plaats in de verschillende stadia binnen de verkooptrechter?
Uit onderzoek is gebleken dat bijna 80% van leads niet geconverteerd wordt (MarketingSherpa), dat 50% van leads niet bereid zijn om tot aankoop over te gaan (Marketo), dat leads die “verzorgd” zijn 47% meer besteden dan normale leads (The Annuitas Group), en bedrijven die leadnurturing succesvol gebruiken kunnen tot 50% meer verkopen op basis van 33% minder kosten (Marketo). Met andere woorden; door jouw leads in de watten te leggen kun je meer omzet maken met minder kosten.
Door mogelijke klanten relevante informatie aan te bieden kun je vragen beantwoorden die de leads wellicht nog niet eens gesteld hebben. Daarmee wordt de relatie tussen consument en aanbieder sterker, en zal de lead steeds dieper in de sales funnel komen. Er zijn diverse mogelijkheden om leads te bedienen:
Omdat leadnurturing veel werk met zich mee kan brengen wordt deze strategie vaak voor een groot deel geautomatiseerd. Op basis van persoonlijke profielen kan “gepersonaliseerde” informatie op de juiste momenten ingepland worden.
Leadnurturing zal tijd en geld kosten, wanneer het op de juiste wijze wordt toegepast kan het tot conversie optimalisatie en omzet leiden.