Desk research staat voor het verzamelen van informatie gebaseerd op bestaand onderzoek. Dit wordt ook wel secundair onderzoek genoemd dat alleen mogelijk is als er eerst primair onderzoek is verricht. Naast gebruik in academische kring wordt het ook toegepast binnen marktonderzoek waarbij data van een primaire partij wordt gebruikt door een secundaire partij. Wat is desk research en wat is er mogelijk met deze vorm van onderzoek?
De betekenis van desk research is letterlijk onderzoek dat vanachter een bureau wordt uitgevoerd. In plaats van zelf onderzoek uit te voeren wordt bestaande informatie gebruikt voor voor een nieuwe toepassing. Dit kan een samenvatting zijn van bestaand materiaal maar ook gebruik voor een andere doelstelling. Om de betekenis van desk research duidelijk te maken kan er een direct vergelijk worden gemaakt met primair onderzoek ofwel primary research.
Primair onderzoek staat voor de data die uit de eerste hand is verzameld en origineel werk betreft van de gebruiker. Bij secundair onderzoek wordt deze informatie als basis genomen om andere vragen te beantwoorden dan in het originele onderzoek behandeld zijn. Hoewel de terminologie anders doet vermoeden is het mogelijk om secondary research als eerste uit te voeren. Zo kan bepaald worden welke informatie ontbreekt en daarmee nog onderzocht dient te worden. Als het antwoord via desk research al te vinden is, dan heeft het geen zin om hier binnen primary research nog aandacht aan te besteden. Zo kan desk research aan het begin en het einde van een onderzoeksproject liggen.
In veel sectoren en beroepsgroepen wordt gebruik gemaakt van desk research. Omdat de primaire informatie al bestaat is het vaak sneller, goedkoper en eenvoudiger om secundair onderzoek uit te voeren. Voorbeelden van desk research zijn:
Voordelen van desk research:
Er kan tijd mee worden bespaard.
De kosten liggen lager.
Er is veel data voorhanden.
Nadelen van desk research:
De informatie sluit niet altijd perfect aan bij de doelstelling.
Bestaande data kan verouderd zijn.
Er kan sprake zijn van subjectieve waarneming.
In marketing research wordt vaak gebruik gemaakt van bestaande data om hier conclusies uit te trekken. Het is niet altijd nodig om uniek onderzoek uit te voeren als er al veel informatie over bestaat. Zo kan bijvoorbeeld snel bepaald worden welke producten of diensten zullen aanspreken bij een specifieke doelgroep. Er kan veel tijd en budget bespaard worden door nieuw onderzoek te baseren op bestaand onderzoek. Via internet is veel informatie te vinden, zowel openbaar als tegen betaling. Voorheen werd er gebruik gemaakt van bijvoorbeeld bibliotheken om informatie op te zoeken.
In 2019 werd het Google zoekalgoritme aangepast waarbij de ‘Medic update’ een potentieel ingrijpende aanpassing bleek te zijn. Google zou bij onderwerpen die van belang waren voor medisch, financieel of zakelijk welzijn controleren wie de auteur was en welke autoriteit deze auteur bezit. Als een webpagina over een medische aandoening gaat, dan is het van belang dat de informatie klopt. Door de bron te controleren kunnen de zoekresultaten meer betrouwbaar en relevant worden.
Met name online content dat voor SEO wordt geschreven is het resultaat van desk research. Een auteur gaat niet zelf op onderzoek uit maar baseert de tekst op informatie vanuit één of meerdere bronnen. Deze informatie hoeft niet beter of slechter te zijn dan het originele werk, het is wel de vraag hoeveel de tweedegraads onderzoeker toevoegt aan het oorspronkelijke onderzoek. Als er bijvoorbeeld 5 bronnen worden gebruikt met uiteenlopende informatie, dan kan er sprake zijn van nieuwe, unieke resultaten. Als het slechts herschrijven van bestaande content betreft dan heeft de content minder toegevoegde waarde.