Volledige begrippenlijst

PPC

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

PPC staat voor Pay-Per-Click, een vorm van internet marketing waarbij de adverteerder betaalt op het moment dat er op een advertentie wordt geklikt. Naast banners op websites wordt deze methode ook toegepast in zoekmachine adverteren. Wat is PPC en hoe verhoudt zich deze methode tot andere manieren van adverteren?

Definitie PPC

Niet alle banner advertenties worden geklikt, bij Pay-Per-Click zal de adverteerder alleen betalen wanneer er daadwerkelijk een interactie met de advertentie plaatsvindt. Dit kan een koppeling zijn naar een webpagina, maar ook een telefoonnummer die na klikken direct de telefoon app van een smartphone activeert. Bij PPC advertenties weet de adverteerder dus of de gebruiker een handeling heeft verricht.

PPC en CPM

Bij Kosten Per Duizend (Cost Per Mille / CPM) wordt afgerekend op basis van het aantal weergaven van een advertentie, ongeacht of er op geklikt wordt. Hoewel interactie met een banner aangeeft dat de bezoeker de advertentie heeft gezien, is het uiteraard mogelijk dat iemand een advertentie ziet op een later tijdstip en via een ander kanaal alsnog gebruikt maakt van het aanbod.

Kosten en baten van PPC

Een potentieel voordeel van Pay-per-Click voor de adverteerder is “gratis” adverteren. Een opvallende banner zonder Call To Action zal niet direct geklikt worden. De kosten voor een klik liggen doorgaans hoger dan bij de CPM tarieven, dit is deels afhankelijk van de zoek- en weergave criteria. Het tarief bij adverteren op een populaire zoekterm zal hoger liggen dan bij minder populaire zoektermen.

Google Ads

Zoekmachine adverteren werkt op basis van het PPC model, de weergave van deze advertenties wordt bepaald via een veiling model. De adverteerder kan een bod uitbrengen, Google bepaalt de “winnaar” voor weergave. Naast de hoogte van het bod wordt er ook rekening gehouden met andere factoren die resulteren in een gewogen kwaliteitsscore.

PPC is de meest populaire vorm van zoekmachine adverteren, het alternatief is CPM.