Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een Opt in e-mailbestand is een collectie e-mail adressen waarbij de eigenaars toestemming hebben gegeven om te worden benaderd per mail. Het is daarmee het tegenovergestelde van een Opt out bestand, waarbij de eigenaars van de mailadressen niet expliciet toestemming hebben verleend om benaderd te worden. Wat is de betekenis van Opt in e-mailbestand, en hoe leg je een dergelijk bestand aan?

Wat is Opt in e-mailbestand?

Het is mogelijk om massaal mails te sturen naar alle e-mail adressen die je kunt verzamelen. Dit gebeurt dan ook erg vaak, de meeste van deze berichten zullen automatisch in de map met ongewenste mails terechtkomen. Wanneer het uitgangspunt is dat de ontvanger zich moet afmelden om niet langer mails te ontvangen, dan noemen we dit Opt out. Andersom is er het Opt in e-mailbestand, waar de eigenaars van deze adressen eerst toestemming hebben verleend om benaderd te worden.

Hoe leg je een e-mail bestand aan?

Om bezoekers aan een websites, of klanten te verleiden om voortaan berichten te ontvangen, zal de aanbieder hiervoor een reden moeten geven. Dit kan informatief zijn zoals “blijf op de hoogte en abonneer je op onze nieuwsbrief”. Het kan ook een aanbod zijn zoals “schrijf je in en ontvang 15% korting op je volgende aankoop”. Bij een Opt in e-mailbestand kiest de eigenaar van het mailadres er dus bewust voor om toestemming te verlenen. Het wordt algemeen aangenomen dat deze methode meer respons oplevert, omdat er sprake is van een vrije keuze en interesse in het onderwerp.

Autoresponder doet het meeste werk

De eerste stap is het vragen om een e-mailadres. Dit kan bijvoorbeeld met een nieuwsbrief, een korting of een gratis download zoals een ebook. Met een Autoresponder zal de ontvanger geheel automatisch een serie mails ontvangen. Van een eenvoudige bevestiging van inschrijving (dubbele Opt in) en vervolgens een serie mails die indien gewenst gepersonaliseerd kan worden. Als het systeem eenmaal goed is ingericht zal er weinig input meer nodig zijn van de aanbieder.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z