Volledige begrippenlijst

Run Of Site

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Run Of Site ofwel ROS staat voor online advertentie campagnes die worden weergegeven op één of meerdere specifieke websites die zich binnen een advertentienetwerk bevinden. De adverteerder heeft de vrije keuze in sites om advertenties te publiceren. Zo kan de aanbieder direct het juiste marktsegment aanspreken. Wat is Run Of Site en hoe bepaal je de juiste doelgroep?

Wat is Run Of Site?

Er zijn verschillende manieren om een promotionele campagne uit te zetten online. Naast Run Of Network (RON) en Run Of Channel (ROC) is er Run Of Site (RON). De laatste methode biedt de meeste mogelijkheden voor een adverteerder om te bepalen waar een reclameboodschap vertoond wordt. Waar bij de andere vormen geen keuze is voor de websites waar de advertenties op zullen verschijnen, is dit met Run Of Site wel mogelijk. De aanbieder kan zelf één of meerdere publicaties kiezen die aansluiten op de doelgroep van de adverteerder. Soms kan dit een aanbieder zijn die in een zeer specifieke sector actief is, of een bedrijf dat een product aanbiedt dat gericht is op een bepaalde doelgroep.

Kosten voor adverteren

De betekenis van Run Of Site geeft al aan dat het een meer specifieke vorm van marketing is. Wanneer een adverteerder een heel duidelijke focus heeft, dan heeft het geen zin om goedkoop veel ruimte in te kopen zonder zeggenschap over de websites waar de reclames worden vertoond. Hoewel de kosten per publicatie, weergave of interactie bij ROS meer zullen zijn dan bij RON en ROC het geval is, kan de conversie hoger liggen bij een meer doelgerichte campagne. Neem bijvoorbeeld het RunItOnce forum, wat een pagina is die zich specifiek richt op pokerspelers. Een (online) casino exploitant kan hier terecht en zo direct de juiste doelgroep aanspreken. Een SEO expert kan bepalen welke vorm van adverteren het beste aansluit bij de doelstelling van de adverteerder.