Een Leadcampagne is een tijdelijke actie met als doel zoveel mogelijk leads te verzamelen voor de adverteerder. Anders dan betalende klanten zijn Leads personen of organisaties die interesse tonen in producten of diensten, maar nog niet tot een betaalde transactie zijn overgegaan. Wat is een Leadcampagne en welke strategieën worden zoal toegepast om Leads te genereren?
Het concept van Leads verwerven is vanuit zakelijk oogpunt een beetje vreemd. Waarom zou je geld investeren in contacten die geen geld spenderen? Het lijkt meer vanzelfsprekend om op zoek te gaan naar potentiële klanten en deze over te halen om een product of dienst aan te schaffen. Bij een Leadcampagne is sprake van conversie, maar niet van mogelijke klant tot betalende klant. Het is de bedoeling om contactinformatie te verzamelen, waar de adverteerder gebruik van kan maken om de uiteindelijke financiële transactie tot stand te brengen. Hier zijn enkele methoden die toegepast worden bij een Leadcampagne:
Naast het genereren van Leads is het ook mogelijk om informatie in te winnen op zowel algemeen als persoonlijk niveau. Denk aan een product dat zich nog in testfase bevindt en waar feedback voor nodig is.
Een klant is een groot goed voor een commerciële organisatie, maar niet iedere klant is gelijk. Wanneer iemand een product besteld met als lokkertje een flinke korting, en vervolgens niet meer terugkeert, dan kan deze klant de aanbieder geld kosten. Bij een Leadcampagne is het doorgaans de bedoeling om een bestand aan te leggen van contacten, om later te bepalen welke waarde ze vertegenwoordigen. Er zal doorgaans een strategie achter schuilen met als doel grotere klanten, of klanten die zullen terugkeren uit deze Leads te halen. De aanbieder peilt zo de interesse, en kan op basis van de resultaten een meer specifieke conversie toepassen.