De voordelen van contentmarketing zijn dan ook groot:
In dit artikel geven we je de juiste informatie en praktische tips om zelf ook contentmarketing in te kunnen zetten om jouw merk te laten groeien.
Contentmarketing is het maken en verspreiden van relevante, bruikbare content – zoals blogs, video’s en podcasts – onder bestaande en potentiële klanten. Dit wordt gedaan om een bepaald doel te bereiken, zoals het vergroten van de naamsbekendheid of het aantrekken van nieuwe leads.
Voor het behalen van die doelen ligt aan contentmarketing vrijwel altijd een content strategie ten grondslag.
De kracht van contentmarketing ligt niet in het direct realiseren van extra verkopen. Veel meer is het een manier om een band op te bouwen en te onderhouden met bestaande en potentiële klanten. Idealiter zorgt het ervoor dat je doelgroep jou gaat zien als een bron van waardevolle informatie en een partner die hen op een waardevolle manier helpt om uitdagingen te overwinnen.
Het belang van contentmarketing – wanneer het op de juiste manier wordt ingezet – valt dus moeilijk te overschatten. Deze tactiek heeft zijn waarde voor talloze merken bewezen, door hen een streepje voor te geven op concurrenten. Deze data van Mailchimp spreken voor zich:
Een succesvolle start met contentmarketing staat of valt met een goed plan. Te vaak zie je iemand beginnen met contentmarketing door zo nu en dan een blog online te slingeren en te wachten totdat extra klanten naar binnen brengt.
Op die manier zul je snel teleurgesteld raken in contentmarketing en de handdoek in de ring gooien. Zorg daarom dat je start met een goed plan:
Nu je het belang van contentmarketing kent en de beginselen van een contentmarketing strategie hebt kunnen lezen, wordt het tijd voor twee praktische voorbeelden van belangrijke contentmarketing kanalen.
De belangrijkste kanalen waarop je via contentmarketing een doelgroep kunt bereiken, zijn SEO en social media.
Contentmarketing en SEO zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met de juiste content kun je namelijk mensen bereiken die via Google (en andere zoekmachines) actief op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.
Zoekmachines bestaan om de content op het internet toegankelijk te maken voor hun gebruikers. Ze zijn dus onmisbaar als je de uitkomsten van jouw contentmarketing inspanningen bij je doelgroep wilt krijgen.
SEO teksten schrijven vraagt om een goed evenwicht tussen een mooi stuk content voor je doelgroep en leesbaarheid voor de zoekmachine. Een aantal factoren om in overweging te nemen zijn bijvoorbeeld:
Ook social media kanalen zijn een bewezen effectieve manier om je content bij je doelgroep te krijgen. Door de content die je maakt te delen op de kanalen waar jouw doelgroep actief is, kun je daar op een duurzame manier jouw schare van fans en volgers opbouwen.
Een belangrijk onderdeel van contentmarketing is niet alleen het maken, maar ook het verspreiden van de content. Waar SEO een kanaal is om content te publiceren en de bezoekers naar jou te laten komen, draait social media juist om het actief marketen van die content.
Tot slot een paar praktische tips om daarmee te beginnen:
Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!