Volledige begrippenlijst

Werkgebied

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Werkgebied heeft twee primaire betekenissen waar een derde betekenis in combinatie uit voortvloeit. Als eerste kan het gaan om een fysiek gebied waar bedrijfsactiviteiten worden uitgevoerd, ten tweede staat het soms voor een sector waarin een organisatie actief is, als derde kan het een combinatie van gebied en sector betreffen. Wat is werkgebied en hoe wordt dit toegepast op een bedrijfsstrategie?

Wat is werkgebied?

De betekenis van werkgebied is dus niet binnen één definitie onder te brengen. Laten we de drie primaire vormen daarom apart bekijken:

  1. Fysiek gebied: In deze uitleg komt het grotendeels overeen met een verzorgingsgebied. Denk aan een glazenwasser die binnen een afgebakend postcodegebied actief is. Wanneer het een organisatie met meerdere filialen betreft zal per filiaal een gebied bepaald worden.
  2. Sector: Dit is de bedrijfstak of productgroep waar de organisatie in actief is. Zo kan een bedrijf in gevelreiniging ook schoorsteenvegen in hun dienstenaanbod opnemen, of juist uitsluiten van de bedrijfsactiviteiten.
  3. Gebied en Sector: Hier worden de fysieke regio en het type dienstverlening met elkaar gecombineerd. Voor fysieke locaties is deze definitie doorgaans van toepassing, bij online dienstverlening is dit niet altijd het geval.

Online commerce

Bij zakendoen via internet kan het werkgebied flink uitgebreid worden. Zo kan een webshop besluiten om wereldwijd producten te leveren, er is geen noodzaak om het geografische gebied te beperken zolang de verzendkosten en bezorging dit mogelijk maken. Toch kunnen er ook redenen zijn om juist het Werkgebied te beperken. Denk aan een webshop die alleen in de Nederlandse taal beschikbaar is, of alleen levert in Nederland of Europa. Uitbreiding van het gebied levert niet altijd voordeel op. Andere talen, afwijkende wetgeving of logistieke uitdagingen kunnen obstakels vormen. Bedrijven kunnen zich vanuit marketingoverwegingen beperken tot een gelimiteerd aantal diensten of producten. Zo levert Apple een relatief beperkt aantal producten, terwijl Xiaomi onder vele submerken een veel groter productassortiment verkoopt.