Een externe link is een hyperlink die verwijst naar een ander domein dan waar de koppeling staat. Dus een koppeling op site “A” die verwijst naar een pagina op site “B” die op een ander domein gehuisvest is. Het is daarmee het tegenovergestelde van een interne link. Wat is een externe link en hoe wordt deze koppeling gebruikt?
Het internet is een collectie van pagina’s die naar elkaar toe verwijzen. Een deel daarvan zijn interne links, denk aan de hoofdpagina van een domein die verwijst naar een subpagina op hetzelfde domein. De rest zijn externe links die naar pagina’s verwijzen die op een ander domein gehuisvest worden. Volgens SEO experts zijn dit soort koppelingen van cruciaal belang om een goede positie in de zoekresultaten te verwerven. Daarom worden deze koppelingen doorgaans als hoogste prioriteit gesteld binnen een SEO strategie.
Bij een standaard koppeling is het niet direct duidelijk of de bestemming zich op een ander domein bevindt. Met een “mouse over” kun je op desktop computers zien wat de bestemming is, door lang te drukken op een mobiel scherm is dit ook mogelijk. Een andere optie is het gebruik van het standaard externe link icoon. Dit is een pictogram met een vierkant en een diagonale pijl die naar rechtsboven gericht is. Dit geeft direct aan dat het een koppeling buiten de huidige website betreft.
Wanneer je een HTML koppeling wilt maken voor een interne link hoeft het domein niet vermeld te worden, een <a> tag met href attribuut is voldoende. Bij een HTML externe link moet ook het domein van de bestemming worden opgenomen in de koppeling. Typ in dat geval de volledige URL. Vaak wordt bij koppelingen naar andere domeinen een nieuw venster geopend, bij een interne link is dit meestal niet het geval.