Marketing Qualified Leads of MQL staat voor een lead die interesse heeft getoond naar het aanbod van merk, voortkomend uit diverse marketing inspanningen. Het is een persoon die meer potentie heeft om een betalende klant te worden in vergelijking met andere Leads. Wat is de betekenis van Marketing Qualified Leads en hoe bepaal je of een iemand een MQL is?
Om van Lead naar een betalende klant te gaan kan een lange reis aan vooraf gaan, dit noemen we ook wel de verkooptrechter of sales funnel. Wanneer iemand bewust een interactie is aangegaan met een bedrijf, dan kun je spreken van Marketing Qualified Leads. Dit kunnen personen zijn die informatie hebben gegeven via een invulformulier, zich hebben ingeschreven voor een cursus, een eBook hebben gedownload of meermaals productpagina’s in een webshop hebben bezocht. Het is een groep die wel interesse toont, maar nog niet de stap heeft genomen om persoonlijk contact te leggen. Het lijkt er wel op dat ze meer ontvankelijk zijn voor benadering dan een standaard Lead.
Er zijn acties die erop kunnen wijzen dat de Lead zich kwalificeert als potentiële klant, zoals deze:
Dit zijn slechts de oppervlakkige indicatoren, daarnaast kunnen er nog andere meetpunten toegepast worden om de intentie van de Lead te bepalen. Door cookies te gebruiken bijvoorbeeld, de demografie te bepalen, of de conversieratio per actie te bepalen. Net zoals niet iedere verkooptrechter op dezelfde wijze werkt, zullen Marketing Qualified Leads ook niet altijd hetzelfde profiel hebben. Er kunnen ook afwijkende acties vanuit de aanbieder voortvloeien, denk aan een korting op de prijs, of een gratis bonus product.