Beschrijving
Zoekwoordencombinatie staat voor een combinatie van zoekwoorden die samen een zoekterm vormen. Dit wordt ook wel longtail keyword genoemd. In plaats van de marketing strategie te richten op één populair zoekwoord, worden er meerdere woorden gebruikt waarmee een meer specifieke groep gebruikers wordt aangesproken. De juiste zoekwoordencombinatie bepalen is niet eenvoudig, daarnaast moet er ook rekening worden gehouden met de volgorde. Wat is zoekwoordencombinatie en welke invloed hebben deze combinaties op zoekmachine optimalisatie en online adverteren?
Definitie zoekwoordencombinatie
Het woord ‘restaurant’ is een zoekwoord, de phrase ‘restaurant Zaandam’ is een zoekwoordencombinatie. Je kunt dit ook nog uitbreiden met ‘Chinees restaurant Zaandam’. Hoe langer de zoekwoordcombinatie, hoe specifieker deze wordt. Het zoekvolume zal bij langere combinaties dalen, hoewel dit ook weer sterk afhankelijk is van de volgorde.
Volgorde van zoekwoorden bepalen
Google heeft verschillende tools om de populariteit van zoekwoorden en zoekwoordencombinaties te bepalen. Zo is er de AdWords Traffic Estimator en de Keyword tool. Voor dezelfde zoekterm kan het resultaat per applicatie verschillen. Daarnaast kan er gekozen worden voor een specifieke match of een meer losse overeenkomst.
Het is waarschijnlijk dat het zoekvolume van de zoekwoordencombinatie ‘Chinees restaurant Zaandam’ hoger ligt dan voor ‘restaurant Zaandam Chinees’, daarmee zal de tweede zoekwoordencombinatie goedkoper uitvallen bij zoekmachine adverteren. Wanneer bij het instellen van de campagne alternatieve vormen worden geaccepteerd, kan de weergave van de tweede variant toch groot zijn, en dat tegen relatief lage advertentiekosten.
Waarom een combinatie van zoekwoorden gebruiken?
Een Chinees restaurant in Zaandam heeft niet veel klandizie van hongerige Limburgers. Alleen op ‘Chinees restaurant’ optimaliseren is daarom niet voldoende. Met de toevoeging ‘Zaandam’ kun je de gewenste groep klanten aanspreken. Door zoekwoordencombinaties te maken geef je context aan een zoekterm, en wordt het voor de zoekmachine eenvoudiger om de relevantie van de zoekresultaten beter te bepalen. Dit heeft invloed op zowel zoekmachine adverteren (SEA) als zoekmachine optimalisatie (SEO).
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte