Volledige begrippenlijst

Retargeting

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Bij retargeting worden consumenten via banner advertenties benaderd op basis van webpagina’s die ze eerder hebben bezocht. Door het surfgedrag te volgen op basis van cookies is het mogelijk om geïnteresseerde bezoekers via een andere website te benaderen, met specifieke advertenties met betrekking tot de eerder bezochte pagina’s. Wat is retargeting en wat heeft dit voor invloed op de privacy van de bezoeker?

Definitie retargeting

Wanneer iemand enkele productpagina’s bezoekt op een website of in een webshop is het vrij zeker dat de consument een interesse heeft naar dat product, ook wanneer er niet direct tot aankoop wordt overgegaan. Door een pixel met een tracking cookie op de pagina te plaatsen is het mogelijk deze potentiële klant te “volgen” naar een andere website. Wanneer deze websites banner advertenties weergeven via een advertentie netwerk kunnen dezelfde producten via banners opnieuw worden aangeboden.

Organische resultaten

Het idee achter deze manier van online adverteren is dat de consument wel interesse heeft in de aanschaf van een product, maar nog niet de beslissing heeft genomen. Door ze via relatief goedkope banner advertenties aan te spreken kunnen ze “over het randje” gaan en toch het product kopen. Zeker wanneer er gekozen wordt voor een PPC (Pay Per Click) model waarbij er afgerekend wordt op basis van klikken kan het interessant zijn voor de adverteerder. Want deze banners worden lang niet altijd geklikt, consumenten kunnen namelijk ook direct opnieuw de webshop bezoeken.

Retargeting en privacy

Het kan voor de consument een beetje vreemd overkomen als er na het bezoek aan een webshop hetzelfde product verschijnt op een andere website in de vorm van een banner. In principe heeft de adverteerder geen inzicht op het surfgedrag van de individuele bezoeker, maar het advertentienetwerk verzamelt dankzij de cookies wel veel informatie over de persoon het en het surfgedrag. Er is nog betrekkelijk weinig wetgeving omtrent deze manier van consumenten benaderen, het wordt overgelaten aan de commerciële partijen.