Marketingactiviteiten zijn alle activiteiten die plaatsvinden om producten of diensten te promoten bij potentiële klanten. Dit kan via diverse kanalen zijn en in verschillende vormen worden uitgevoerd. Naast verkopen stimuleren zijn er ook andere redenen om promotionele activiteiten uit te voeren zoals het opbouwen van een merkimago of het beïnvloeden van mensen of groepen. Wat zijn marketingactiviteiten en wat kun je hiermee bereiken?
Alles wat niet direct te maken heeft met de ontwikkeling, productie of verkoop van goederen of diensten zal onder marketingactiviteiten vallen. Er zijn zeker overlappingen met andere bedrijfsactiviteiten zoals het stimuleren van verkopen, toch staat marketing los hiervan. De keuze van de marketingactiviteiten evenals het juiste platform is van belang om de beoogde doelgroep aan te spreken en de doelstellingen binnen de organisatie te bereiken.
Voorbeelden van marketingactiviteiten zijn:
Merk ontwikkeling
Een merk is geen persoon, het kan wel een persoonlijkheid uitstralen. Betrouwbaar of tegendraads bijvoorbeeld. Soms is het vrij duidelijk op basis van het aanbod wat het merkimago moet zijn, soms is het minder evident. Grote bedrijven kunnen zelfs meerdere merken lanceren met soortgelijke producten die gericht zijn op een andere doelgroep.
Netwerken: Een bedrijf staat niet op zichzelf. In de keten zullen er producenten zijn, retailers en andere schakels binnen het proces. Ook communicatie met concurrenten of overheidsinstanties kunnen van belang zijn om succesvol te kunnen ondernemen. Marketingactiviteiten kunnen helpen om een solide netwerk op te bouwen.
Direct marketing: Hierbij worden potentiële klanten direct benaderd door de aanbieder. Dit kan in de vorm van een beursstand, een deur-aan-deur verkoper, telefonische acquisitie of andere directe vormen van marketing.
Public relations: PR heeft een overlap met het merkimago. Public Relations worden ingezet om de positie van een merk ten opzichte van bepaalde standpunten in te nemen of om ervoor te zorgen dat negatieve berichtgeving niet kan escaleren.
Online zichtbaarheid: Via een website, social media platform of mailing kan informatie worden gedeeld met potentiële klanten of andere bedrijven. Daarnaast is het mogelijk om klantenservice aan te bieden via chat functionaliteit of andere social media mogelijkheden.
Door een overkoepelende marketingstrategie te ontwikkelen kunnen de resultaten van de marketingactiviteiten geoptimaliseerd worden. Daarbij is het mogelijk om online en offline marketing inspanningen op elkaar af te stemmen.