In dit artikel gaan we verder in op:
Je kunt zelf aangeven wat je maximaal wilt bieden per zoekwoord om hoog in de zoekresultaten te komen. Maar, Google weegt naast je maximale bod ook andere factoren mee, zoals de relevantie van je advertentie en de ervaring van andere mensen die op je website komen.
Als jouw advertentie heel relevant is zal Google jouw advertentie hoger plaatsen dan die van een adverteerder die minder relevant is, ook al biedt deze adverteerder misschien aan om meer te betalen. Zoekt iemand bijvoorbeeld naar “camping in Gouda”, dan zal Google liever campings in Gouda laten zien dan een camping in Utrecht of Groningen. Om de ervaring van de zoeker zo goed mogelijk te maken.
Vroeger draaide Google Ads om het instellen van de juiste zoektermen en het laten zien van een tekstadvertentie die daarbij past in de Google zoekresultaten. Sindsdien heeft Google haar diensten flink uitgebreid. Tegenwoordig kun je ook adverteren met afbeeldingen van producten, display banners en video’s. Je advertentie kun je, naast de Google zoekmachine, ook tegenkomen op YouTube, in je (Google of Gmail) mailbox, op Marktplaats of op een andere website met ruimte voor een banner of advertentie.
Google AdWords is de oude benaming van Google Ads. In 2018 heeft Google de naam Google AdWords gewijzigd naar Google Ads. De reden van de naamswijziging was dat Google vond dat de term AdWords geen recht meer deed aan vele advertentiemogelijkheden die er aangeboden werden.
Naast de traditionele Search campagnes met zoekwoorden, bood Google inmiddels ook campagnetypes aan waarin je met display banners en video’s kon adverteren.De term Google AdWords wordt nog weleens gebruikt, omdat mensen het nou eenmaal moeilijk vinden om bekende termen af te leren.
De termen Google AdWords en Google Ads betekenen dus eigenlijk hetzelfde, het is alleen een oude en nieuwe benaming. In de Google Trends grafiek hieronder kun je zien dat de term Google Ads sinds december 2018 meer gebruikt wordt dan Google AdWords.
Zoekgedrag naar Google AdWords vs Google Ads volgens Google Trends
Google MCC staat voor Google My Client Center. Een beetje achtergrondinformatie is nodig om uit te leggen waar dit voor is. Om je Google Ads campagnes te beheren, log je in bij de Google Ads interface (via https://ads.google.com/home/).
Vanaf daar kom je in jouw Google Ads account. Heb je meerdere accounts? Dan moet je opnieuw in- en uitloggen om bij een ander account te komen. Met name online marketing bureaus beheren vaak meerdere Google Ads accounts, voor hen is het vervelend, en tijdrovend, om steeds in- en uit te loggen. Daarom heeft Google MCC’s gemaakt.
Via deze MCC (My Client Center) kun je met een overkoepelend Google account inloggen en bij alle Ads campagnes komen die je beheert. Een Google MCC is dus eigenlijk een overkoepelend account voor bureaus of bedrijven die meerdere Google Ads accounts managen.
Je wilt graag bovenaan de zoekresultaten staan en wilt daarom adverteren in de Google zoekmachine via Google Ads. Maar, wat zijn de kosten voor Google Ads?
Het fijne van Google Ads is dat je alleen hoeft te betalen als mensen ook daadwerkelijk op je advertentie hebben geklikt, en dus op je website komen. Google rekent daarom in CPC; Cost Per Click, of in het Nederlands: kosten per klik. Achter de, Google Ads, schermen stel je in op welke zoektermen je wilt adverteren en hoeveel je bereid bent om maximaal te betalen als iemand vervolgens op je advertentie klikt. Als iemand een zoekterm intikt in Google vindt er een soort veiling plaats tussen alle bedrijven die op die zoekterm willen adverteren.
Google bepaalt aan de hand van je bod, de relevantie van je advertentie en de gebruikerservaring op je website welke advertentie bovenaan de zoekresultaten komt. Dit hoeft dus niet altijd de adverteerder met het hoogste bod te zijn, dit is slechts een van de factoren die Google meeneemt. Het doel van Google is namelijk, naast geld verdienen, om een zo relevant mogelijke advertentie te laten zien, zodat deze persoon ook de volgende keer Google gebruikt om te zoeken.
Meestal betaal je zo’n 1 à 2 euro per klik. Maar er zijn ook branches waar de gemiddelde CPC veel hoger ligt. Denk maar aan een zorgverzekeraar die eind december probeert om meer mensen te trekken voor het nieuwe zorgjaar. Hier kun je per klik soms wel € 100 betalen.
Bij Display advertenties (ook wel beeldadvertenties of banners genoemd) betaal je vaak een lagere CPC van zo’n € 0,10 tot € 0,60. Dat komt omdat mensen die een display advertentie zien vaak, op dat moment, niet specifiek op zoek zijn naar dat product of dienst. In tegenstelling tot iemand die een zoekterm invult in Google. Ook wordt er op banners vaker ‘per ongeluk’ geklikt.
Naast de kosten per klik heb je ook de CPM (Cost per Mile of Kosten per 1.000 vertoningen). Bij dit type advertenties betaal je per 1.000 vertoningen van de advertentie. Dit type advertenties zijn veelal beeldadvertenties of banners, waar bedrijven hun zichtbaarheid en merkbekendheid mee willen verhogen. Een gebruiker hoeft niet per se op de advertentie te klikken, zolang deze de advertentie maar gezien heeft.
Een CPM is, in verhouding met een CPC, vaak lager. Natuurlijk kan ook de CPM sterk wisselen per branche of doelstelling (wil je je puur richten op het bereiken van zoveel mogelijk mensen of ook conversies binnenhalen). Maar als handvat kun je een gemiddelde CPM nemen van zo’n € 7,50. Omgerekend dus € 0,0075 per persoon die hem ziet.
Google loopt er graag mee te koop dat je helemaal vrij bent in hoeveel geld je uitgeeft. En dat is ook waar. Je kunt op elk moment van de dag de campagnes uitzetten en dan stopt Google meteen met geld uitgeven. Maar het is natuurlijk wel beter om ervoor te zorgen dat je een campagne hebt die continue kan blijven lopen. Zowel voor de algoritmes in Google als voor de continue doorstroom van verkopen of leads voor je bedrijf. In Google Ads kun je per campagne een dagbudget instellen.
Per maand geeft Google niet meer dan 30,4 keer dat budget uit (want gemiddeld zitten er 30,4 dagen in een maand, reken maar na). Door deze dagbudgetten in te stellen of campagnes te pauzeren heb je zelf altijd grip op je uitgaven in Google. No strings attached.
Aan Google zelf betaal je verder niks. Wel kan het zijn dat je tools of diensten nodig hebt waarvoor je (abonnements)kosten betaald. Denk bijvoorbeeld aan;
Het opzetten en managen van Google Ads campagnes kan best veel tijd kosten, zeker als je er zelf nog geen ervaring mee hebt. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om Google Ads campagnes te laten runnen door een (SEA-) specialist. Het uitbesteden van Google Ads kan dus zeker interessant zijn, maar wat kost dit ongeveer?
Helaas is dat heel erg afhankelijk van jouw bedrijf, producten en wensen. Heb je bijvoorbeeld een webshop met veel producten, veel bezoekers op je website, of superveel concurrentie? Dat zijn zaken die extra tijd, en dus geld kosten.
Globaal gezien vragen online marketing bureaus tussen de € 80 en € 130 per uur. Wat je dan precies krijgt is erg afhankelijk van het bureau. Sommige bureaus richten zich op de massa en nemen veel klanten aan per persoon, daardoor zal de specialist die jouw campagnes begeleidt waarschijnlijk minder tijd hebben om veel aandacht aan jouw bedrijf of campagne te besteden, waardoor je een lager uurtarief betaald. Het is belangrijk om je niet alleen af te vragen ‘wat het kost’, maar ook ‘wat het oplevert’.
Doordat een specialist bijvoorbeeld net wat meer tijd heeft om in de campagnes te duiken of om jouw bedrijf te leren kennen, kan deze ontdekken dat er teveel geld besteed wordt aan een product of zoekwoord wat voor jou niet zoveel oplevert. Deze specialist is misschien duurder, maar zorgt er ook voor dat de euro’s die je uitgeeft aan Google goed besteed worden. Netto levert dit dus meer op. De meeste bureaus werken met een vast aantal uren of een vast tarief per maand. Zo weet je vooraf wat je aan kosten kunt verwachten en welke diensten hier tegenover staan
Naast een maandelijks tarief, voor de SEA-specialist die jouw campagnes in de gaten houdt, zijn er ook opstartkosten. Deze opstartkosten zijn nodig voor de SEA-specialist om jouw bedrijf en website te leren kennen, zoekwoordenonderzoek te doen, accounts en feeds aan te maken en campagnes op te zetten. Deze kosten hoef je maar één keer te betalen.
Verder kan het zijn dat je extra betaalt voor extra diensten, zoals het uitbreiden van de campagnes, een fysiek strategisch overleg, of abonnementsdiensten voor bijvoorbeeld tools om de feed te managen of om telefoontjes te registreren. Vraag hiernaar voor je met een SEA-specialist of online marketing bureau in zee gaat.
Twijfel je nog of adverteren in Google Ads een goed idee voor jouw bedrijf is? Om je te helpen sommen we een aantal voordelen op:
Natuurlijk willen we je een zo eerlijk mogelijk overzicht geven van Google Ads. Daarom, naast redenen om wel te adverteren in Google Ads, Ook een aantal redenen om níét te adverteren in Google Ads.
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Ads specialisten met alle liefde delen met de wereld!