Voice Search is een manier van zoeken op het internet door een zoekopdracht in te spreken. Hoewel het resultaat van een Voice Search op zich niet afwijkt van dezelfde opdracht typen met tekst, zal het de wijze waarop gezocht wordt en de redenen waarom wel kunnen beïnvloeden. Spraakgestuurd zoeken is mogelijk via diverse apparaten die verbonden zijn met het internet en voorzien zijn van een microfoon.
Zoeken met spraak kan worden opgeroepen door eerst een knop in te drukken die de opname start, of door een specifiek commando hardop te spreken die de zoekfunctie activeert. Na activatie wordt een vraag gesteld of zoekopdracht uitgesproken, de software zet deze informatie om naar leesbare tekst en de zoekopdracht wordt uitgevoerd. Afhankelijk van het apparaat zal het antwoord worden weergeven als tekst of hardop worden uitgesproken door het apparaat.
Voice Search is specifiek bedoeld om een zoekopdracht uit te voeren, het maakt een onderdeel uit van spraak assistenten. Dit zijn software producten die in combinatie met de juiste hardware gesproken vragen en commando’s kunnen verwerken en beantwoorden. Toepassingen naast zoeken op het internet zijn bijvoorbeeld de verlichting bedienen of een muziekspeler.
Niet alle assistenten zijn exclusief te gebruiken op één platform of voor producten van één fabrikant.
Wanneer de Voice Search optie geactiveerd wordt met een gesproken commando als “Hey Siri” of “Hello Google” zal de microfoon altijd actief moeten zijn. In de meeste gevallen zullen er naast een kleine buffer geen opnames opgeslagen worden, en zal deze monitoring niet online worden geplaatst. Desondanks wordt de opkomst van ‘slimme’ luidsprekers regelmatig bekritiseerd vanwege de mogelijke inbreuk op privacy.
Voice Search is een alternatieve wijze van informatie opzoeken via het internet. Omdat de manier van spreken kan afwijken ten opzichte van zoekopdrachten typen kan dit effect hebben op de zoekresultaten. Daar moeten SEO specialisten op inspelen door zoekmachine optimalisatie uit te voeren voor Voice Search.