Een Marketingscan is een analyse van de promotionele inspanningen die een bedrijf of organisatie uitvoert. Deze resultaten kunnen als basis worden genomen om de strategie aan te passen met als doel de resultaten van de marketing te verbeteren. Veel Marketingbureau’s bieden dergelijke scans aan, betaald of gratis als wervend middel. Wat is een Marketing scan en welke elementen worden er onderzocht?
Veel bedrijven voeren promotionele campagnes uit, niet alle bedrijven weten precies welke resultaten dit oplevert. Bij een Marketingscan wordt gekeken naar de middelen die ingezet worden, welke resultaten ze opleveren en waar er zich verbeterpunten bevinden. Een methode die hier vaak voor ingezet wordt is de SWOT-analyse. Dit staat voor:
Deze analyse kan van toepassing zijn op het geheel aan bedrijfsactiviteiten en prestaties, het kan ook specifiek gericht zijn op Marketing analyse. Hier zijn een aantal mogelijke verbeterpunten:
Veel online marketing bureau’s bieden gratis scans aan voor bedrijven. Dit wordt vaak een ‘quickscan’ genoemd die voor een deel of in zijn geheel geautomatiseerd is. Denk aan de ping van de website, de ranking op bedrijfsspecifieke termen in Google, of het aantal bezoekers aan een website. Deze quickscan geeft snel een indruk van de positie die het bedrijf heeft, en welke verbeteringen er mogelijk zijn. Een dergelijk onderzoek wordt doorgaans gebruikt om nieuwe klanten te werven, met als doel een uitgebreide Marketingscan te verkopen of andere diensten te verlenen voor de geïnteresseerde partij.