Volledige begrippenlijst

Profielfoto

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Een Profielfoto is een afbeelding die op een social media platform wordt gebruikt om de identiteit van de gebruiker te visualiseren. Dit kan een normale foto zijn, een gestileerde foto of een afbeelding die niet direct een representatie is van de persoon in kwestie. Wat is een Profielfoto en hoe maak je een goede foto?

Wat is Profielfoto?

Er zijn geen harde regels bij een Profielfoto maken, wel kunnen social media platformen voorwaarden stellen. Dit kunnen technische specificaties zijn zoals een minimum aantal pixels, of een uitsnede waar het gezicht duidelijk zichtbaar is. Ook is het mogelijk dat er inhoudelijke restricties van toepassing zijn, zoals seksueel getinte beelden of beledigende afbeeldingen. Het is mogelijk om per platform voor een andere afbeelding te kiezen, zo kan een LinkedIn foto afwijken van een Facebook foto.

Gravatar is een universeel inzetbaar Profiel dat werkt op diverse fora en WordPress websites.

Hoe kun je een Profielfoto maken?

Een pasfoto scannen kan voldoende zijn, met name op social media platformen wordt een meer persoonlijk tintje gewaardeerd. Standaard aandachtspunten zijn:

  • Zorg dat het gezicht duidelijk in beeld komt.
  • Laat naast het gezicht maximaal de schouders zien, dus niet het volledige lichaam.
  • Knip geen gezicht uit een groepsfoto waarbij delen van andere gezichten nog zichtbaar zijn.
  • Kies voor een neutrale achtergrond.
  • De belichting van het gezicht moet voldoende zijn, een harde flits van een camera op korte afstand is doorgaans niet flatteus.

Opvallend of niet?

Bedrijven doen er goed aan om eenduidige Profielfoto’s te (laten) maken, al kan dit met het verloop van personeel lastig zijn. Een optie is om alle foto’s in zwart-wit weer te geven, met eventueel een kleurfilter die past bij de huisstijl van het bedrijf. Dit zorgt voor een uniforme en herkenbare uitstraling. In plaats van een Profielfoto kiezen bedrijven regelmatig voor een bedrijfslogo in plaats van een persoon. Met name voor zakelijke accounts zonder één specifiek persoon achter dit profiel kan dit een geschikte manier van branding zijn.