Automotive is een verzamelnaam voor bedrijven die werkzaam zijn in de productie en verkoop van automobielen. Auto onderhoud valt hier doorgaans niet onder. Het woord ‘automotive’ is een samenstelling van het Griekse woord ‘autos’ (zelf) en het Latijnse woord ‘motivus’ (beweging). Dit wijst op iedere vorm van een voertuig dat zelfaangedreven is. Deze term werd voor het eerst aan het einde van de negentiende eeuw aan deze sector gegeven. Wat is automotive en hoe ontwikkelt deze branche zich momenteel?
Het begin van de automotive branche ligt direct aan het einde van de industrie voor paard en wagen. In de eerste tientallen jaren van gemotoriseerde voertuigen lag de productie in de Verenigde Staten ver boven die in de rest van de wereld. Sinds de jaren tachtig zouden Amerika en Japan elkaar afwisselen als voornaamste productieland, sinds 2009 worden de meeste auto’s in China geproduceerd.
Veel automerken hebben elektrisch aangedreven auto’s in productie genomen. In 2006 werd een documentaire uitgebracht getiteld “Who Killed the Electric Car?” waar de opkomst en ondergang van EV’s in de jaren negentig werd getoond. Drie jaar later zou de Tesla Roadster verschijnen, die de productie van elektrische auto’s nieuw leven heeft ingeblazen.
Tesla was niet de eerste automotive fabrikant met een volledig elektrische auto, het was wel het merk dat deze technologie bekend wist te maken bij een veel groter publiek. In plaats van de duurzame eigenschappen aan te prijzen zoals Toyota dit deed met de Prius liet Tesla video’s zien waarin hun auto sneller accelereerde dan een Ferrari sportwagen. Deze videoclips werden vaak gedeeld via internet, dit soort viral video’s zorgden ervoor dat Tesla snel uit zou uitgroeien tot één van de meest prominente merken in de automotive branche.
Waar voorheen auto’s werden gekocht en verkocht via fysieke dealers of direct contact door particulieren, is het aantal auto’s dat via internet verhandeld wordt enorm toegenomen. Dit heeft gevolgen gehad voor de wijze waarop de automotive branche producten aanbiedt.
Het Amerikaanse automotive bedrijf Tesla is niet alleen vernieuwend in elektrische aandrijving maar ook in verkoopkanalen. In 2019 maakte de fabrikant bekend hun fysieke winkels te sluiten om voortaan exclusief auto’s te verkopen via hun eigen webshop. Het zou in slechts één minuut mogelijk zijn om een Tesla auto te bestellen. Deze stap werd bekend gemaakt tijdens de lancering van De Tesla Model 3. De fabrikant gaf aan dat exclusief online verkopen een dermate grote besparing met zich meebrengt dat de prijzen van alle modellen met zes procent zouden dalen.
In plaats van een proefrit bood Tesla een 7-dagen niet-goed-geld-terug garantie. Hier kwam het bedrijf in september 2020 op terug, deze garantie werd zonder aankondiging verwijderd van de website. In plaats daarvan werd een standaard service pagina getoond met een verwijzing naar standaard, regionale aankoopvoorwaarden.
Volvo maakte in maart 2021 bekend dat ook zij de focus gaan verleggen naar exclusief online verkopen, in ieder geval voor de serie elektrische auto’s. Ook streven zij ernaar om in 2030 nog exclusief EV’s te verkopen en auto’s met verbrandingsmotor uit te faseren. Een mogelijk nadeel voor de consument is een verschraling van opties en extra’s. Ook Ford reageerde met de ambitie vanaf 2030 een volledig elektrisch assortiment aan te bieden, Jaguar wil deze transitie al in 2025 afronden.
Via websites als Auto Trader, AutoScout24 en Autohero kunnen ondernemers en particulieren auto’s kopen en verkopen, ook Marktplaats is een populair platform voor het verhandelen van voertuigen gebleken. Online is veel informatie te vinden over merken, modellen en specifieke auto’s op kenteken, met diensten als thuis ophalen en gratis auto taxaties verandert de positie van de traditionele autodealer.
In plaats van merken die eigen producten bouwen wordt er veel meer samengewerkt, ook zijn vele bekende merken gefuseerd of opgekocht door andere partijen. De toenemende welvaart in Azië zorgt voor nieuwe afzetmarkten, nieuwe innovaties in motortechniek heeft ook geleid tot nieuwe merken. Dit geldt naast auto’s ook zeker voor e-scooters, e-steps en scootmobielen. Design is enerzijds eenvoudiger gemaakt dankzij rapid prototyping, 3D-printing of virtual reality, terwijl de voertuigen aan steeds strengere eisen moeten voldoen op het gebied van veiligheid en duurzaamheid.