Een Onderwerp is het subject waar het om gaat, de kern van het verhaal of betoog waar de rest van de tekst, podcast, video, film etc. als ondersteunende elementen bij aanwezig zijn. Wat is een Onderwerp, en hoe bepalen online marketing experts wat geschikte Onderwerpen zijn?
Naast de taalkundige uitleg, is er de inhoudelijke definitie van het woord Onderwerp. Bij de boekenserie over Harry Potter is het vrij duidelijk waar de boeken om draaien. Niemand zal het knechtje Dobby als hoofdpersonage aanwijzen. Bij het vertellen van een verhaal is er doorgaans een centraal Onderwerp, dit kan een persoon zijn maar dat hoeft niet. Het kan ook een dier zijn, een idee of een object. Dit geldt zowel voor fictie als non-fictie. Wanneer er geen centraal focuspunt wordt beschreven, dan wordt het verhaal niet alleen verwarrend maar het spreekt de lezer, luisteraar of kijker ook niet aan.
Met name voor zoekmachine optimalisatie zijn Onderwerpen van belang om de vindbaarheid van pagina’s te verhogen. Door keyword research uit te voeren kunnen marketing experts bepalen waar gebruikers naar zoeken, deze Onderwerpen kunnen gebruikt worden om content te creëren die voldoet aan deze vraag.
‘Onderwerp’ in het Engels wordt geschreven als ‘subject’, wat meer lijkt op het oorspronkelijke Latijnse woord ‘subiectus’ wat ‘onderworpen’ of ‘onderdaan’ betekent. Subject wordt overigens ook in de Nederlandse taal gebruikt, maar dan in de oorspronkelijke betekenis van het woord. Daarmee kan het zowel een centraal karakter zijn, als iemand die onderdanig is. In de Engelse taal wordt door context duidelijk welke uitleg er wordt bedoeld, in het Nederlands gebruiken we hiervoor twee aparte woorden.
Bij zinsontleding vervult het Onderwerp de leidende rol in het grotere verband van een zin. Je vindt dus het onderwerp door te bepalen waar de zin om draait. Het betreft een zelfstandig