Een Logo of beeldmerk is een grafische afbeelding of een symbool dat gebruikt wordt om een merk, product of dienst herkenbaar weer te geven. Naast afbeeldingen kan ook gebruik worden gemaakt van letters. De combinatie van het design, letters in een specifiek lettertype en het kleurgebruik zorgt voor een uniek en herkenbaar beeldmerk. Wat is een Logo en hoe maken bedrijven hier gebruik van?
Je weet aan de twee Gele (gouden) Bogen direct dat het een McDonald’s’ filiaal betreft, en niet een Burger King. De combinatie van een sierlijke letter “M”, in combinatie met rood en geel als hoofdkleuren, is voldoende om herkenbaar te zijn. Een goed logo ontwerpen is deels een creatieve inspanning, en voor een deel ook zeker de publieke perceptie. Een beeldmerk kan de naam van het bedrijf of product bevatten, maar dit hoeft niet. Ook initialen worden vaak gebruikt in Logo’s.
Een herkenbaar logo is tijdloos. Het duurt enige tijd voordat een beeldmerk in de samenleving verankerd raakt. Zo is het Logo van Nike één van de meeste herkenbare beeldmerken. Het werd ontworpen in 1971 door een student aan de Universiteit van de staat Portland. Starbucks is een logo dat veel veranderingen heeft doorgemaakt, van een gedetailleerde illustratie tot de sterk vereenvoudigde versie die momenteel gebruikt wordt. Het eerste wereldwijd herkenbare logo was waarschijnlijk die van de Vereenigde Oostindische Geoctrooieerde Companie (VOC). Het was een combinatie van de letters V, O en C in een bijzondere configuratie. Andere culturen maakte al veel langer gebruik van herkenningstekens, maar die waren slechts regionaal bekend. Het eerste Logo met een Trademark was die van Bass uit 1876.
Een free logo ontwerpen is mogelijk met diverse online tools die een aantal standaard grafische elementen ‘husselen’ tot een unieke afbeelding. Toch wordt er doorgaans meer tijd en geld besteed om een herkenbaar beeldmerk te laten ontwerpen. Dit betekent niet dat het resultaat altijd effectief is. Zo werd het officiële logo voor de Olympische Spelen van Londen in 2012 berucht door het onduidelijke ontwerp, wat haaks staat op het iconische logo met de vijf cirkels.