Beschrijving
Social selling is een verkoopmethode waarbij social media platformen worden ingezet om mogelijke klanten te vinden, connecties te leggen en een communicatielijn open te houden met als doel een verkoop tot stand te brengen. Dit zijn vaak trajecten die een langere tijd in beslag nemen, en daarmee doorgaans ook meer tijd en kosten met zich meebrengen. Wat is social selling en voor welke toepassingen wordt deze methode gebruikt?
Definitie social selling
Een LinkedIn account, een Facebook zakelijke pagina of een professionele Twitter account is direct gekoppeld aan social sales, al is niet iedereen zich hier bewust van. In tegenstelling tot vrienden en familie die persoonlijke ervaringen delen in de tijdlijn, betreft het hier ondernemers die connecties willen leggen voor uiteenlopende doeleinden. Zo is het mogelijk om een product of dienst van een bedrijf te promoten, je kunt ook als professional je eigen dienstverlening aanbieden. Het opbouwen van relaties is de kern van social selling, daarbij is een lange adem wel een vereiste. Een potentiële afnemer bombarderen met persoonlijke berichten zal niet het gewenste resultaat opleveren.
Zakelijke relaties opbouwen
Een winkel in kantoorartikelen wil graag producten verkopen. Omdat bedrijven vaak diverse goederen nodig hebben met een terugkerende behoefte, is het interessant om vaste zakelijke klanten te werven. Dit kan via een traditionele advertentie, een brief via het Kamer van Koophandel adressenbestand of via een ‘cold call’. Door een zakelijke relatie op te bouwen via social media platformen kan de aanbieder veel doelgerichter promotie ten uitvoer brengen met een meer persoonlijke aanpak.
Grijs gebied
Bij social selling is de grens tussen persoonlijke interactie en commerciële doelstellingen lang niet altijd zwart-wit te trekken. Daardoor zal niet iedere poging om contact te leggen met open armen worden ontvangen. Een social sales specialist zal daarom voorzichtig te werk gaan, en gaandeweg een gedetailleerd klantprofiel samenstellen alvorens een verkoop in gang te zetten. Hoewel de stappen doorgaans overeenkomstig zijn, is er wel verschil te maken tussen één grote verkoop of een langdurige relatie met kleinere producten en/of diensten. In beide gevallen zal het omzetpotentieel relatief hoog liggen.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte