Webanalytics ofwel webanalyse is het proces van internet data verzamelen, rapporteren, meten en analyseren, met als doel het gebruik van internet data te begrijpen en te optimaliseren. Met de data die voortkomt uit deze analyse is het mogelijk om commerciële uitingen online te verbeteren, en een marketing in te richten op basis van meetbare informatie. Wat zijn webanalytics en welke waarde vertegenwoordigt de data die hieruit voortvloeit?
Er zijn twee soorten webanalytics; off-site en on-site. Bij off-site webanalyse worden externe meetpunten getoetst zoals de potentie, zichtbaarheid en interesse. Bij on-site webanalyse wordt het gedrag van bezoekers op de website gemeten en geanalyseerd. Er bestaan veel mogelijke meetpunten waaronder bezoekersaantallen, aantal bezochte pagina’s, tijd die doorgebracht wordt op een website (time on site) etc.
Om de resultaten van aanpassingen in een (marketing) strategie in kaart te brengen is het mogelijk om twee variaties te analyseren. Dit proces wordt A/B testen genoemd. Op basis van de webanalyse kunnen verschillen worden geconstateerd.
Wanneer er geen doelstellingen zijn, heeft het ook geen zin om een analyse te maken. De webanalyse kan wel bepalend zijn om haalbare doelstellingen te formuleren. Dit kan het optimaliseren van een website zijn, maar ook het aantrekken van bezoekers via andere kanalen. Denk aan banner advertenties en zoekmachine adverteren.
Op basis van web analytics kan objectieve data worden omgezet naar subjectieve informatie om zo doelstellingen te bepalen en een marketing strategie te verbeteren.