Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Webanalytics ofwel webanalyse is het proces van internet data verzamelen, rapporteren, meten en analyseren, met als doel het gebruik van internet data te begrijpen en te optimaliseren. Met de data die voortkomt uit deze analyse is het mogelijk om commerciële uitingen online te verbeteren, en een marketing in te richten op basis van meetbare informatie. Wat zijn webanalytics en welke waarde vertegenwoordigt de data die hieruit voortvloeit?

Definitie webanalytics?

Er zijn twee soorten webanalytics; off-site en on-site. Bij off-site webanalyse worden externe meetpunten getoetst zoals de potentie, zichtbaarheid en interesse. Bij on-site webanalyse wordt het gedrag van bezoekers op de website gemeten en geanalyseerd. Er bestaan veel mogelijke meetpunten waaronder bezoekersaantallen, aantal bezochte pagina’s, tijd die doorgebracht wordt op een website (time on site) etc.

Bij webanalytics kunnen we vier stappen onderscheiden:

  1. Data verzamelen: Hierbij wordt standaard data verzameld, vaak in de vorm van aantallen.
  2. Data converteren naar informatie: De aantallen worden in de vorm van ratio’s verwerkt om er een analyse op los te laten.
  3. KPI’s bepalen: Hierbij worden de ‘Key Performance Indicators’ bepaald. Dit kan de conversie zijn maar dat is niet altijd het geval.
  4. Een online strategie bepalen: De doelstellingen voor de organisatie of het bedrijf worden vastgesteld aan de hand van de analyse.

A/B testen

Om de resultaten van aanpassingen in een (marketing) strategie in kaart te brengen is het mogelijk om twee variaties te analyseren. Dit proces wordt A/B testen genoemd. Op basis van de webanalyse kunnen verschillen worden geconstateerd.

Optimale marketing door webanalytics

Wanneer er geen doelstellingen zijn, heeft het ook geen zin om een analyse te maken. De webanalyse kan wel bepalend zijn om haalbare doelstellingen te formuleren. Dit kan het optimaliseren van een website zijn, maar ook het aantrekken van bezoekers via andere kanalen. Denk aan banner advertenties en zoekmachine adverteren.

Op basis van webanalytics kan objectieve data worden omgezet naar subjectieve informatie om zo doelstellingen te bepalen en een marketing strategie te verbeteren.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z