Keyworddichtheid, of in het Engels keyword density, is de dekking van een specifiek keyword op een webpagina. Bij zoekmachine optimalisatie kan het gebruik van een specifieke zoekterm invloed uitoefenen op de ranking in de zoekresultaten. Wat is keyworddichtheid en aan welk percentage moet een pagina voldoen om gevonden te worden in zoekmachines?
Wanneer een specifiek zoekwoord 2 maal voorkomt in een tekst van 100 woorden is er sprake van een 2% keyworddichtheid. Bij niet-beschrijvende woorden, en woorden die van belang zijn voor grammaticale constructies zoals lidwoorden, zal de dichtheid vaak een stuk hoger liggen. De keyword density helpt een webpagina te koppelen aan een zoekopdracht. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar “regenjas”, zullen pagina’s waar dit woord op voorkomt ook hoger in de zoekresultaten worden weergegeven. Een unieke combinatie van woorden zoals “blauwe heren broek” wordt als één instantie geteld, bij een tekst van 100 woorden zal 2 maal deze zoekterm bestaande uit 3 woorden als een dekking van 6% berekend worden.
Omdat zoekmachines eind jaren negentig vooral op keywords de zoekresultaten weergaven, werd er al snel misbruik van gemaakt. Overmatig gebruik van keywords wordt ook wel “keyword stuffing” genoemd. Wanneer pagina’s teveel gebruik maken van zoekwoorden kan de ranking juist lager worden. Er bestaat geen harde regel voor de keyworddichtheid, in diverse blogs die naar buiten worden gebracht door SEO bureaus wordt doorgaans een dichtheid die ligt tussen 1 en 3 procent aangegeven.
In de strijd bij zoekmachine optimalisatie werden er enorm veel pagina’s gepubliceerd die keyworddichtheid zo’n hoge prioriteit gaven dat de kwaliteit van de inhoud erbij inschoot. Met de Hummingbird update van Google heeft er een verschuiving plaatsgevonden naar een ranking die meer gebaseerd is op een natuurlijke schrijfwijze. Ook worden synoniemen gekoppeld aan zoektermen. Zo kan iemand die zoekt op “broek” ook resultaten te zien krijgen met de termen “pantalon” of “jeans”.
Naarmate zoekmachine algoritmen steeds verder geoptimaliseerd worden, zal keyworddichtheid steeds minder belangrijk zijn voor SEO. Kwalitatief goede content die contextueel aansluit bij de zoekopdracht wordt daarentegen steeds relevanter.