Tagline staat voor een korte marketing slogan die eenvoudig te onthouden is en nauw verbonden is met een merk of product. Het doel hierbij is om een positieve associatie met het merk of product op te roepen bij de consument. Het is doorgaans een beschrijvende tekst maar dit hoeft niet, het kan ook een gevoel oproepen. Wat is tagline en wat zijn voorbeelden van succesvolle slogans?
In de Tweede Wereldoorlog wilde het Amerikaanse leger hun soldaten een traktatie aanbieden die niet hun werk zou beïnvloeden en eenvoudig te vervoeren was. Er werd een klein chocolaatje ontwikkeld met een gekleurd suikerlaagje dat bestand was tegen smelten. Zo kon het vervoer onder warme omstandigheden doorstaan, en stonden soldaten niet met plakkerige handen aan het front. “Smelt in je mond, niet in je handen” gaf duidelijk aan wat de bedoeling was, zo wist Forrest Mars met zijn M&M’s niet alleen soldaten blij te maken.
Just Do It.
Wat je moet doen wordt niet vermeld, juist die onduidelijkheid zorgt ervoor dat iedereen er een eigen interpretatie aan kan geven.
Verfrist de delen die andere bieren niet kunnen komen
Dit kan letterlijk worden genomen, Heineken behoort tot de weinige biermerken die wereldwijd bekend is.
Think outside the bun
Door ‘box’ te vervangen door ‘bun’ (broodje) haalt Taco Bell uit naar de bekende hamburgerketens.
The more you play with it, the harder it gets
Deze tagline van Sega zou een verwijzing moeten zijn naar computerspellen, maar heeft een dubbele betekenis. Als dit bewust is zou het ook juist een hele goede tagline kunnen zijn.
Good luck
Deze slogan van Uzbekistan Airlines klinkt toch wat dreigend als je een vliegreis gaat maken.
Cheat on your girlfriend, not on your workout
Dat dit een echte tagline van Reebok was in 2012 is moeilijk te geloven, de advertentie werd ook snel weer uit de roulatie gehaald.
Een goede tagline is pakkend, herkenbaar en wordt direct geassocieerd met een merk of product.