Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Marktaandeel is het percentage van de markt dat een specifieke organisatie in handen heeft. Dit is van belang om te bepalen hoeveel ruimte er bestaat voor groei van de bedrijfsactiviteiten, en de positie ten opzichte van de concurrentie te bepalen. Wat is Marktaandeel en hoe belangrijk is het om de relatieve positie in de markt te bepalen?

Wat is Marktaandeel?

Om het aandeel te bepalen, moeten er eerst kaders worden gedefinieerd. Zo kun je bepalen wat het marktaandeel is op het gebied van horloges. Je kunt dit weer verder specificeren tot smart watches. Dan is er weer een splitsing mogelijk in besturingssysteem. Zo had Apple in het eerste kwartaal van 2020 een marktaandeel van ruim 55% van de smartwatch markt in handen, en zelfs 100% wanneer je alleen watchOS telt. Want alleen Apple maakt horloges met dit besturingssysteem.

Relatief Marktaandeel berekenen

Het Relatief Marktaandeel staat voor de positie ten opzichte van andere merken in dezelfde sector of productgroep. Het gaat dus niet om aantallen verkochte units, maar de verhouding ten opzichte van de concurrentie. Dit is een belangrijk meetpunt voor aandeelhouders om de waarde van een merk te peilen. Het geeft ook aan welke positie een merk inneemt, en waar er ruimte is voor groei. Door marketing en nieuwe producten te ontwikkelen is het mogelijk om het Relatief Marktaandeel uit te breiden.

Spelen met cijfers

Bedrijven kunnen Marktaandeel berekenen om de groeipotentie te bepalen, het is ook mogelijk om de perceptie van populariteit mee te beïnvloeden. Zo was Apple voor een tijd de marktleider op het gebied van smartphone verkoop. Geen enkel merk verkocht meer producten. Maar alle toestellen met Android samen hadden een aanzienlijk groter marktaandeel. En Android is een product van Google. Waar Apple in termen van hardware dus marktleider was, was dit gezien het besturingssysteem zeker niet het geval. Merken maken hier gebruik van door de markt te differentiëren in hun eigen voordeel.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z