Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een editorial is een artikel die door de redactie van een publicatie is geschreven en aansluit bij het karakter van de uitgever. Naast de gedrukte pers worden editorials ook gebruikt online. De kwaliteit van dit soort content ligt normaal gesproken hoger dan andere artikelen of pagina’s, er wordt meer tijd besteed aan informatie die geverifieerd wordt op basis van een correcte schrijfwijze. Wat is een editorial en hoe bepaal je de kwaliteit van content?

Definitie editorial

Tijdschriften, kranten en andere publicaties, zowel op papier als online, publiceren veel artikelen. Een deel van deze content wordt aangeleverd door externe auteurs, een deel wordt hergebruikt van andere bronnen, en er worden online ook veel korte blogartikelen geplaatst. Een editorial is een vorm van content creatie en wordt doorgaans geschreven of bewerkt door één of meerdere auteurs die deel uitmaken van het vaste redactieteam. Nieuwswaarde of commerciële waarde is doorgaans van ondergeschikt belang, kwaliteit van de content staat voorop. Omdat kwaliteit een subjectief begrip is, betekent dat niet automatisch dat ieder redactioneel artikel ook daadwerkelijk beter of interessanter is.

Met editorials geef je een website meer status

Veel websites worden ingevuld met teksten uit content farms of door anonieme schrijvers. Deze artikelen hebben vaak een neutraal karakter, en worden niet altijd goed gecontroleerd op feiten. Voor een blog is dat doorgaans niet zo van belang, maar als alle content op een website van relatief lage kwaliteit is kan dat de publicatie schade toebrengen. Websites die zich als journalistiek verantwoord en betrouwbaar willen profileren kunnen met een editorial laten zien waar ze voor staan. Dit kan naast feitelijke informatie en een hoger aantal woorden ook betekenen dat er een specifieke mening of conclusie wordt uitgedragen, omdat de content vanuit de redactie komt. Zo kan een uitgever / website zich duidelijk profileren.

Kwaliteit zonder beperkingen

Editorials zijn doorgaans kwalitatief hoogwaardige artikelen gebaseerd op feitelijke informatie en gedegen onderzoek, zonder duidelijk commercieel belang zoals een wervende tekst voor een dienst of product. Hoewel het artikel een mening of voorkeur kan vertegenwoordigen, is er een redactionele vrijheid om de inhoud vorm te geven zonder externe invloeden.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z