Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Vroeger moesten we bedrijven opzoeken in de Gouden Gids, tegenwoordig zoeken we bedrijfsinformatie op via het internet, en dan specifiek via Google. Met Google Mijn Bedrijf is het eenvoudig voor een organisatie om bedrijfsinformatie eenvoudig inzichtelijk te maken via diverse Google diensten waaronder Maps, Google+ en uiteraard de populaire zoekmachine. Wat is Google Mijn Bedrijf en hoe werkt het?

Definitie Google Mijn Bedrijf

Er zijn volop websites en diensten die bedrijfsinformatie aanbieden op internet. Een deel daarvan is betaald, een deel gratis. Soms wordt deze informatie opgevraagd bij het bedrijf, vaak betreft het informatie die automatisch verzameld is online. Google Mijn Bedrijf is een eenvoudige manier om als organisatie zelf de bedrijfsinformatie te beheren, zo houd je controle over de informatie die zichtbaar is voor internet gebruikers via de vele Google diensten. Ook zal Google Mijn Bedrijf als eerste worden getoond in de zoekresultaten, wanneer mensen op het bedrijfsnaam Googelen. Dit is een simpele manier van zoekmachine optimalisatie.

Up-to-date bedrijfsgegevens

Er kan veel veranderen binnen een bedrijf; een nieuw adres, een ander telefoonnummer, of de openingstijden worden gewijzigd. Om dit via alle kanalen up-to-date te houden kan veel tijd en energie kosten. Google Mijn Bedrijf maakt het eenvoudig om informatie direct te wijzigen, alles wat je hier invoert wordt ook automatisch doorgevoerd op de diverse Google diensten. In de zoekresultaten van Google Search, maar ook op Google Maps en in Google+. Met name op mobiele apparaten is de koppeling van een zoekresultaat in Google met link naar Google Maps interessant voor bedrijven met een bezoeklocatie zoals winkels en horecagelegenheden.

Communicatie met de klant

Naast informatie aanbieden is het ook mogelijk contact te onderhouden met klanten. Daarnaast kunnen gebruikers recensies achterlaten of openbaar vragen stellen die in het bedrijfsprofiel op Google worden weergegeven. Het is wel van belang om deze user generated content in de gaten te houden. Wanneer vragen niet beantwoord worden, of er geen respons komt op negatieve reviews kan dit een negatieve invloed hebben op het vertrouwen van de klant.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z