Beschrijving
Brand marketing is een vorm van merkpromotie waarbij verschillende mogelijkheden worden toegepast om een merk of product in de markt te zetten. Het doel is om het merkimago te verbeteren of de zichtbaarheid van een merk te verhogen. Hogere omzetten genereren is hierbij niet het primaire doel maar dit kan wel een resultaat zijn. Wat is brand marketing en wat is het belang van een sterk merk?
Definitie brand marketing
Bij marketing zijn er twee primaire doelstellingen aan te duiden:
Verkopen van diensten of producten stimuleren.
Reikwijdte en invloed van een merk of bedrijf uitbreiden.
Brand marketing valt in de tweede categorie waarbij het in eerste instantie niet gaat om meer te verkopen of om de winst te verhogen maar om het merkimago te verbeteren.
Vrijwillig merken promoten
Brand marketing is voor sommige sectoren cruciaal. Denk bijvoorbeeld aan de mode industrie waar merken een belangrijke rol spelen in de keuze en prijs van producten. Zo zijn consumenten bereid om een veelvoud te betalen voor identiek hetzelfde poloshirt wanneer hier een bekend merk logo op vermeld wordt. De klant betaalt in feite voor het privilege om als brand marketing ingezet te worden. Een andere vorm van promotie door buitenstaanders is het begrip merkambassadeur. In dat geval promoten fans van een merk of product deze goederen of diensten via social media.
Wat kun je bereiken met brand marketing?
Enkele voordelen van brand marketing zijn:
Het merk wordt bekend bij een groter publiek.
Klanten krijgen meer vertrouwen in een merk.
Consumenten kiezen vaker voor hetzelfde merk.
Beursgenoteerd merken worden meer waard.
Prijzen kunnen stijgen naarmate het merkimago verbetert.
Goede brand marketing begint bij het bepalen van de merkidentiteit. Dit zal weer gekoppeld zijn aan doelgroeponderzoek en de ambities en/of kernwaarden bepalen van de onderneming.
Wat kost brand marketing?
De kosten om het merkimago op te bouwen of te versterken kunnen hoog zijn. Het is zelfs mogelijk dat de som aan design, advertenties, influencers betalen en andere promotiemiddelen hoger uitvalt dan de feitelijke kosten voor producten. Het is mogelijk dat deze kosten worden doorberekend in de prijs van een product of dienst.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte