De afkorting van CPV staat voor Cost Per View, dit zijn de kosten die gepaard gaan bij het bekijken van advertentie video’s. Per platform kan de interpretatie van views verschillen, ook de kosten kunnen sterk uiteenlopen. Google Ads spelen een belangrijke rol in deze wijze van adverteren, omdat het een belangrijke bron van inkomsten is voor YouTube content producers. Wat is de betekenis van CPV en hoe worden deze kosten berekend?
Bij de betekenis van CPV gaat het niet om het aantal keren dat een video wordt bekeken, maar de advertentie die voor, tijdens of na de gekozen video wordt weergegeven. De kosten kunnen sterk verschillen, over het algemeen wordt 7 à 8 dollarcent aangehouden voor video advertenties die gericht zijn op een Amerikaans publiek. De tarieven kunnen afwijken op basis van de populariteit van de zoektermen en het kanaal waar de commercials op worden vertoond.
In tegenstelling tot een afbeelding staat een weergave niet gelijk aan het daadwerkelijk bekijken van de content. Want een video moet voor een langere tijd bekeken worden om de boodschap te begrijpen. Omdat lange commercials niet gewaardeerd worden bij het publiek zal er bij langere advertenties na verloop van tijd een ‘overslaan’ knop verschijnen. Wanneer dit het geval is kan het zijn dat de weergave niet geteld wordt. Dit betekent dat de adverteerder hier niet voor betaalt, dat YouTube geen geld incasseert, en dat de producent van de begeleidende video geen commissie zal ontvangen. Op YouTube moet een langere video advertentie voor minimaal 30 seconden bekeken worden, of de totale speeltijd wanneer de video commercial korter duurt. Een slimme adverteerder die in de eerste seconden de boodschap overbrengt zal minder hoeven af te rekenen met toch een flinke impact.
Naast CPV is het ook mogelijk om CPC (Cost Per Click) te hanteren wanneer het mogelijk is om door te klikken, bijvoorbeeld naar een productpagina.