Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Merkattitude of in het Engels Brand Attitude staat voor de mening die consumenten hebben ten opzichte van een product. Dit wordt bepaald op basis van marktonderzoek. Het geeft aan wat mensen vinden van een merk, product of dienst. Wat is de betekenis van Merkattitude en hoe heeft een bedrijf invloed op de perceptie van hun eigen merk?

Wat is Merkattitude?

Merkattitude en merkimago zijn grotendeels overeenkomstige termen, het gaat hierbij niet direct over het merk maar over de perceptie van dit merk bij consumenten. Attitude is letterlijk het Engelse woord voor “houding”, door als bedrijf deze houding te bepalen kan de perceptie worden veranderd. Een marketing research bureau zal op basis van externe waarnemingen bepalen hoe een merk het beste in de markt kan worden gezet.

Met de stroom mee

Een nieuw merk heeft nog geen Merkattitude opgebouwd, het is een onbeschreven blad. Een bestaand merk zal in de loop der jaren een reputatie opbouwen. Dit kan zowel positief als negatief zijn, of zelfs beide tegelijkertijd. Als een merk bekend staat om goedkoop en algemeen verkrijgbaar, dan is het doorgaans niet verstandig om het merk te ‘rebranden’ als duur en exclusief. De bestaande klanten zullen dan afhaken, en nieuwe klanten tonen waarschijnlijk geen interesse.

Een houding bepalen

Bij het bepalen van een Merkattitude wordt niet in eerste instantie gekeken naar het merk, het product of de dienst, maar naar de potentiële klant. Wat verwacht de klant en hoe kan ik daar aan voldoen? Vroeger werd de consument vaak gepresenteerd met een oplossing, ook als er niet naar gevraagd werd. Nu is productontwikkeling veel vaker vraaggestuurd, en de marketing gebaseerd op de perceptie van de klant. Deze verschuiving heeft gevestigde merken gedwongen om hun Merkattitude te veranderen op basis van de vraag en de perceptie van hun merk. Via internet is veel informatie over de mening van consumenten op te halen, daarnaast is dit ook een geschikt kanaal om een imago uit te dragen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z