Een conceptstore is een winkel met een herkenbare uitstraling die vanuit esthetische en culturele concepten is ingericht, en niet zuiver praktisch zoals dit bij andere winkels het geval is. Het kan een tijdelijke winkel zijn of een permanente locatie, zolang er maar een duidelijk concept aan ten grondslag ligt. Wat zijn conceptstores en hoe verschillen deze ten opzichte van andere winkels?
Laten we voorop stellen dat er geen uniforme definitie van conceptstores bestaat, omdat de vorm en invulling sterk kan verschillen. In algemene zin kun je stellen dat deze winkels niet vanuit de producten ingericht zijn, maar vanuit een achterliggende visie. Het assortiment zal doorgaans beperkt zijn, en er kunnen ook andere activiteiten plaatsvinden in de winkel. Een supermarkt of drogist is vooral ingericht op functionaliteit, en het verkopen van artikelen die uitgestald zijn in onopvallende schappen. In een conceptstore zullen er weliswaar producten verkocht worden, al zullen ze niet altijd het centrale middelpunt zijn vanuit een visueel en conceptueel perspectief.
Een winkel waar producten niet centraal staan, dat lijkt commercieel niet verstandig. Meestal zullen de producten meer exclusief zijn, met een hogere marge op de inkoopprijs. Zo is er meer ruimte om de locatie op een bijzondere wijze in te richten. Het gaat daarbij niet alleen op verkoop van artikelen, maar er wordt een uniforme ervaring of ‘shopping experience’ geboden aan de klant. De bezoekers komen niet alleen om enkele producten in een mandje te gooien en af te rekenen. Het is vaak mogelijk om plaats te nemen op stoelen, er kan ook een horecagelegenheid in het pand aanwezig zijn om bezoekers langer in de winkel te houden én om extra omzet te genereren. Brandstores kunnen vanwege de uniforme uitstraling veel lijken op een conceptstore, toch vallen ze hier vaak niet onder omdat deze winkels doorgaans nog steeds omzet draaien als primaire doelstelling hanteren.