Door je doelstellingen op social media met KPI’s te combineren, creëer je een solide basis voor een mooie online groeistrategie. Heb jij al zicht op hoe goed je jouw social media doelen haalt, of valt er nog te verbeteren? Wij helpen je op weg met de belangrijkste social media KPI’s om in de gaten te houden ter ondersteuning van je doelen en conversies. 

In dit artikel gaan we in op: 

  • Wat zijn conversies, doelen en KPI’s op social media? 
  • Waarom zijn ze van belang? 
  • De belangrijkste social media KPI’s om zelf te volgen 

Wat zijn de verschillende social media metrics?

Social media metrics, of data, geven je inzicht in hoe goed je social media strategie presteert en bijdraagt aan het halen van je marketingdoelstellingen. Die metrics laten zien hoe jouw doelgroep reageert op de content die je plaatst. Ze geven inzicht in waar ruimte is voor verbetering en hoeveel social media marketing jouw bedrijf oplevert.  

Je kunt op verschillende manieren naar social media metrics kijken. In dit artikel zijn drie begrippen van belang: social media conversies, doelen en KPI’s.  

Met conversies bedoelen we wanneer iemand van een onbekende bezoeker van je social media kanalen converteert (omgezet wordt) in een lead of klant. Diegene maakt zichzelf kenbaar door een aankoop te doen, of een formulier op je website in te vullen.  

Doelen zijn door jouzelf gekozen acties die je wilt dat bezoekers volbrengen. Dat kan gaan om het bezoeken van een bepaalde pagina, het invullen van een formulier of contact opnemen met de klantenservice. 

Tenslotte zijn KPI’s specifieke data die je meet en volgt om het succes van je campagnes te analyseren. KPI staat voor Key Performance Indicator: letterlijk vertaald zijn het dus je belangrijke prestatie indicatoren. 

Waarom conversies en doelen op social media volgen van belang is

Het belang van conversies en doelen op social media meten is dat ze je laten zien hoeveel social media je oplevert. Hiermee krijg je er inzicht in of wat je eruit haalt wel opweegt tegen de investering die je doet.  

Social media gebruiken als bedrijf vraagt om een flinke investering van tijd en geld. Dan wil je natuurlijk wel weten wat je daarvoor terugkrijgt. Uiteindelijk heb je aan een gigantisch bereik van je social media posts niet veel wanneer al die mensen onbekenden blijven: je hebt conversies nodig om die mensen om te zetten in leads en – uiteindelijk – in betalende klanten.  

Natuurlijk is het belangrijk om je te beseffen dat de waarde van social media niet in conversies alleen is uit te drukken. Daarom hebben we het daarnaast ook over doelen die je wilt bereiken. Behalve leads en klanten kan dat bijvoorbeeld ook zijn: 

  • Meer merkbekendheid 
  • Een beter klantcontact 
  • Interactie en een band met je doelgroep 
  • Mensen naar je website trekken 

Daarom is het eerst belangrijk om voor jezelf te bepalen welke doelen jij met social media wilt bereiken. Vervolgens kun je daar de juiste KPI’s bij kiezen om te volgen of je die doelen ook daadwerkelijk haalt.  

5. Belangrijke social media KPI’s

Om je op weg te helpen bij het kiezen van social media KPI’s om je succes te meten, bespreken we hieronder vijf van de meest gebruikte KPI’s voor je. Gebruik dit overzicht om je te inspireren voor metrics die voor jouw bedrijf en doelstellingen van belang zijn.  

  1. Website bezoekers

Een van de meest gebruikte social media KPI’s, is het aantal website bezoekers dat via social media kanalen op je website terechtkomt. Dat is niet zo gek, want er zijn meerdere redenen om mensen naar je website leiden te zien als een van de belangrijkste doelen van social media:  

  • Je website is de plek waar mensen van een onbekend social media publiek converteren naar (potentiële) klanten 
  • Op je website heb je de mogelijkheid om je totale aanbod aan deze geïnteresseerde social media volgers te tonen  
  • Veel verkeer op je website geeft je data om je gebruikerservaring op de website te verbeteren, wat ook weer een positieve impact heeft op je vindbaarheid via SEO 

Logisch dus dat webverkeer als social media KPI in bijna alle marketing strategieën wel terugkomt. Bovendien is het een KPI die zichzelf eenvoudig laat volgen, aangezien Google Analytics het gemakkelijk maakt om de bron van je website bezoekers (in dit geval dus social media) uit te filteren. 

Tip: gebruik voor Instagram een tool als Lnk.Bio of Linktree om deze KPI een boost te geven. 

  1. Leadgeneratie

De logische stap na het realiseren van meer website bezoekers, is het omzetten van die bezoekers in leads. Zoals hierboven al omschreven, zijn het uiteindelijk immers de leads die omzet in het laatje brengen.  

Je kunt leads rechtstreeks via social media verzamelen met de daarvoor bedoelde advertentieformaten, maar natuurlijk ook met je website als tussenstap. Uiteindelijk gaat het bij deze social media KPI om alle leads die via social media voor het eerst met je in contact zijn gekomen: zij die hun customer journey via je social kanalen gestart zijn.  

  1. Verkopen en omzet

Behalve alleen te kijken naar het aantal leads dat social media oplevert, is het natuurlijk minstens zo waardevol om te weten voor hoeveel omzet die leads uiteindelijk goed zijn. Niet alle leads zijn immers evenveel waard: misschien blijkt wel dat iemand die via social media bij je terechtkomt een lagere gemiddelde orderwaarde vertegenwoordigt dan iemand die via SEO op je pagina terecht is gekomen.  

Daarom is de omzet uit social media een KPI die belangrijk is om te volgen. Het laat je zien of je geïnvesteerde tijd en budget zich terugbetalen in een (steeds hogere) omzet. 

  1. Weergaven

Heb je als belangrijkste doel voor je social media inspanningen merkbekendheid gekozen, dan is het aantal weergaven de KPI die jouw succes laat zien. Hiermee krijg je namelijk een goed beeld van hoeveel mensen je bereikt met jouw content. Hoe hoger dat aantal, hoe beter je dus je doel bereikt om via social media te zorgen voor een betere merkbekendheid.  

  1. Reacties en interacties

Wanneer het je op social media vooral te doen is om het opbouwen van merkbekendheid, is ook de interactie op je posts een belangrijke metric om te volgen. Dat geeft namelijk een beeld van de betrokkenheid van mensen bij je posts en bij je bedrijf.  

Tip: omdat je totaal aantal volgers waarschijnlijk ook groeit als gevolg van je inspanning, is het een goed idee om deze KPI op twee manieren te volgen. 

  • Het totaal aantal interacties op je social media uitingen geeft een beeld van de groei van je totale publiek.  
  • De interacties als percentage van je aantal volgers geeft aan of je een steeds betere band met je doelgroep opbouwt. Wanneer in de loop der tijd namelijk een groter percentage van je volgers ook reageert op wat jij post, is dat een indicatie dat je een steeds hechtere band opbouwt met die volgers.    

Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over conversies en doelen

Wat is conversie op social media?

Een conversie is wanneer iemand niet alleen een uiting (een post of advertentie) op social media ziet, maar ook een aanvullende actie onderneemt. Dat kan het invullen van een formulier zijn, of het doen van een aankoop. Iemand converteert dan van een gewone bezoeker tot een lead of klant.  

De belangrijkste doelen van social media zijn het verhogen van de merkbekendheid, het bereiken van een nieuwe doelgroep en het aantrekken van nieuwe klanten. Afhankelijk van welk doel voor een bedrijf het belangrijkste is, worden er verschillende data gevolgd.

KPI’s – Key Performance Indicators – voor social media zijn data die laten zien hoe goed bepaalde doelen worden behaald. Bekende social media KPI’s zijn bijvoorbeeld het aantal volgers, website bezoekers via social kanalen of het aantal gegenereerde verkopen en klanten.   

Meer weten over conversies en doelen?
Conversies en doelen Conversies en doelen