Volledige begrippenlijst

Expandable

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Expandable betekent letterlijk ‘uitbreidbaar’. Deze definitie kan in veel sectoren en voor veel toepassingen ingezet worden. In marketing wordt deze term vaak gebruikt om aan te duiden waar er ruimte is voor uitbreiding, zowel in promotionele zin als in de groei van een bedrijf of product. Wat is Expandable en welke rol speelt schaalbaarheid in commercie?

Definitie Expandable

Stilstand is achteruitgang, dit is een bekend gezegde. Wanneer je als ondernemer tegen het dak zit, en niet kunt uitbreiden, dan is de kans groot dat je vroeg of laat voor de bijl gaat. Door groeipotentieel te meten kunnen de mogelijkheden voor uitbreiding en groei bepaald worden, daarnaast kan een strategie worden bepaald om dit potentieel daadwerkelijk te behalen.

Bottlenecks opsporen en elimineren

Binnen ieder bedrijf zijn er afdelingen of processen die in meer of in mindere mate schaalbaar zijn. Wanneer er bijvoorbeeld onvoldoende kapitaal binnen het bedrijf is, maar er wel voldoende uitbreidingsmogelijkheden bestaan, dan kan geld lenen dit probleem wellicht oplossen. Wanneer een magazijn te krap wordt om voldoende voorraad aan te leggen kan dit een bottleneck zijn, tot er een groter magazijn wordt gevonden. Er zijn veel zaken die zo de expansie van een organisatie kunnen remmen, op het gebied van solvabiliteit, logistiek, workforce of andere criteria.

Crowdfunding als voorbeeld hoe het (niet) moet

Een goed voorbeeld van een Expandable concept of bedrijf is crowdfunding. Een kleine startup kan middels een succesvolle campagne uitbreiden. Denk aan een nieuw product ontwerp dat als prototype bestaat, maar voor uitrol in grote aantallen besteld moet worden bij de fabrikant. Succes kan ook een nadeel zijn wanneer de aanbieder onvoldoende rekening heeft gehouden met expansie. Zo kan de logistiek niet in orde zijn, backorders worden niet op tijd verwerkt of communicatie met backers verloopt stroef. Bedrijven als Oculus VR en Pebble zijn via crowdfunding snel erg groot en succesvol geworden, hoewel ze beide door gevestigde merken ondertussen zijn overgenomen of gepasseerd.