Beschrijving
Bij crossmedia worden er meerdere platformen ingezet voor één marketing campagne. Denk aan televisie, radio, websites of social media diensten. De optelsom van al deze media uitingen binnen één totaalconcept wordt crossmedia genoemd. Wat is crossmedia en hoe richt je een dergelijke marketing campagne in?
Definitie crossmedia
De definitie van crossmedia kan verschillen per expert die je het vraagt. Het gebruik van meerdere soorten media om een eenduidige boodschap uit te dragen is in beginsel het uitgangspunt. Er zijn verschillende soorten media die ingezet kunnen worden zoals:
- Televisie
- Radio
- Internet
- Social media
- Mailings
Hoewel internet, social media en mailings allemaal werken via internet kunnen deze toch als verschillende media worden aangemerkt. Aanwezig zijn op het internet en social media met relevante backlinks zorgen ook weer voor zoekmachine optimalisatie.
Complete ervaring
Bij crossmedia in marketing gaat het niet zozeer om dezelfde content beschikbaar te stellen via meerdere kanalen, zoals een programma op de televisie die ook via YouTube te bekijken is. Voor ieder medium wordt unieke content gemaakt die een deel van de gehele boodschap verkondigt. Alle stukjes bij elkaar vormen de complete puzzel. Waar het zwaartepunt ligt zal verschillen per project. Zo kan een website of social media kanaal gekoppeld zijn aan een televisieprogramma waarbij het programma op zich de kern is van de marketing campagne, het is ook mogelijk dat een TV-commercial verwijst naar een website met een webshop.
Route bepalen of totaalconcept neerzetten
De verschillende broodkruimels kunnen de consument ergens naartoe leiden, het is ook mogelijk dat het geheel belangrijker is dan de afzonderlijke elementen. Als bureau voor content marketing kan je er niet vanuit gaan dat iedereen gebruik maakt van alle crossmedia kanalen, de boodschap per platform mag dus niet te verwarrend of eenduidig zijn. Het is daarnaast niet noodzakelijk om alle soorten media erbij te betrekken. Wanneer televisie bijvoorbeeld te duur is, of de doelgroep waarschijnlijk niet naar de radio luistert, kan er ook met diverse andere media types een crossmediaal concept gerealiseerd worden.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte